Blijweert Aluminium zet offensief in

© Wouter Rawoens
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Blijweert Aluminium, het nieuwe bedrijf van Peter Blijweert (ex-Aliplast), bouwde een miljoenenverlies op. Met de lancering van een innovatief product hoopt de flamboyante CEO zijn bedrijf te redden.

“Ik ben het beu”, foetert Peter Blijweert, de gedelegeerd bestuurder van de producent van aluminiumprofielen. “De negatieve prijzenspiraal doet ons de kop af. We willen voortaan Blijweert Aluminium als uniek kwaliteitsproduct op de kaart zetten. Met b-Quick, ons nieuwe gepatenteerde systeem voor raam- en deurprofielen, creëren we een revolutie in onze sector. Lukt het niet, dan kappen we er beter mee.”

Blijweert Aluminium uit Hamme sleept 13,5 miljoen euro verliezen mee. Het boekte vorig jaar een beperkt verlies van 30.000 euro op 20,3 miljoen euro omzet. De bedrijfskasstroom is met 1,9 miljoen wel positief. Op de balans prijkt een negatief eigen vermogen van 1,8 miljoen euro. Valfidus Building Systems nam 15 procent in Blyweert Aluminium, maar Blijweert wil dit aandeel deze zomer terug inkopen. Hij doet ook een strategische ommezwaai.

Volgens Blijweert is er tussen de raam- en deursystemen van alle producenten amper een verschil. “Naar buiten toe zeggen we dat we veel betere concepten hebben, maar eigenlijk verkopen we allemaal hetzelfde”, geeft hij toe. “Het enige waarmee we het verschil kunnen maken, is de prijs.”

Hij lanceert nu naar eigen zeggen een product “dat goedkoper, efficiënter en mooier is dan alle andere: b-Quick”. “Alle systemen op de markt bestaan uit onderdelen die de constructeurs in twaalf bewerkingen in elkaar moeten steken. Dat is een arbeidsintensieve operatie. Ons nieuwe systeem kan met een enkele bewerking gemaakt worden. Zo bespaart de schrijnwerker de helft van zijn productietijd. Dat verhoogt zijn winstmarge met 10 tot 30 procent. Het tweede element is de prijs. B-Quick kost 20 procent minder dan onze vergelijkbare producten omdat we eenvoudiger produceren. We zetten geen kakofonie van merken op de markt. Tests hebben bovendien bewezen dat b-Quick met een UF (de graadmeter van de energiezuinigheid) vanaf 0,89 een van de meest duurzame is.”

Eigenlijk verschuift hij door de beperking van de productietijd het werk van de ateliers van zijn klanten naar zijn eigen fabriek. Een echt businessplan ontbreekt. Blijweert: “Wat is de waarde van een businessplan? Dat is voer voor techneuten. Ik ben een simpele jongen zonder diploma. Ik storm blind met mijn kop door de muur en hoop dat ik geen te grote buil oploop. En als we binnen twee jaar onze omzet niet verdubbelen, ben ik ontevreden. Ik ben er gerust in. Het zal lukken.”

Het volledige artikel leest u deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content