'Betalingsgedrag Belgische bedrijven historisch slecht'

30/08/11 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:30

Bron: Trends

Bijna één factuur op zeven wordt meer dan 90 dagen na vervaldatum of niet meer betaald.

'Betalingsgedrag Belgische bedrijven historisch slecht'

© Thinkstock

Het aantal tijdig betaalde facturen die Belgische bedrijven elkaar toezenden, is in het tweede kwartaal van 2011 fors gedaald. Bijna één factuur op zeven wordt meer dan 90 dagen na vervaldatum of gewoon niet meer betaald. Ruim 60 procent van de facturen wordt op tijd betaald.

Dat meldt handelsinformatiekantoor Graydon, dat spreekt van "ongekende dieptes".

Na een eerste kwartaal met optimistische klanken, werd in het tweede trimester van 2011 steeds meer gewag gemaakt van stagnerende verkoopcijfers en ontgoochelende resultaten, zegt Graydon. De betalingsmoraal van de Belgische bedrijven verslechterde bijgevolg.

"Op het einde van het tweede trimester bereiken we een dieptepunt dat we alvast sinds de eeuwwisseling niet hebben waargenomen", luidt het. "Zelfs tijdens het derde kwartaal van 2009 - in volle crisis en tot nog toe het slechtste resultaat ooit - noteerden we betere cijfers."

Wanbetalingen

Bij het afsluiten van het tweede kwartaal van 2011 blijkt dat slechts 61,41 procent van de facturen die de Belgische bedrijven mekaar toezenden tijdig worden betaald. Tegenover het eerste trimester van 2011 betekent dat een stijging van wanbetalingen met 24,9 procent, tegenover het tweede kwartaal 2010 gaat het om een stijging van 40,6 procent.

Volgens Graydon werden in het tweede kwartaal een "flagrante" 14,32 procent van de facturen, of een op de zeven, met meer dan 90 dagen vertraging of niet meer betaald.

Nog volgens Graydon situeren de wanbetalingen zich vooral in de dienstverlening. De Graydon-Betaalindex zakt weg tot 96,02 punten op het einde van het tweede kwartaal. (Belga/KVDA)

Onze partners