Beste jaar ooit voor Milcobel

© istock
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Milcobel beleefde vorig jaar het beste jaar ooit sinds het ontstaan van de zuivelcoöperatie in 2005. Maar CEO Eddy de Mûelenaere waarschuwt meteen voor een wat matiger 2014.

Alweer is het Rijk van het Midden de gangmaker voor het boerenjaar bij de zuivelcoöperatie Milcobel. Op jaarbasis kregen de bijna 2900 melkveehouders in 2013 de hoogste prijs ooit voor hun melk, met 38,63 euro per geleverde 100 liter.

“Het is niet zo dat wij bijzonder veel exporteren naar China”, duidt Eddy de Mûelenaere. “Maar de vraag vanuit China was vorig jaar enorm. En dat leidt tot een algemene stijging van de melkprijs wereldwijd. Sommige zuivelbedrijven verschuiven hun verkoop immers naar China, waardoor wij bijvoorbeeld meer kunnen leveren in Noord-Afrika”.

Toch gebruikt Eddy de Mûelenaere voor China ook het woord ‘hype’. Vorig jaar werd er 600.000 ton melkpoeder ingevoerd in China. “We doen daar niet meteen aan mee. We zoeken liever lange termijnpartners voor een duurzame relatie in China”.

Delhaize is de grootste klant

Milcobel haalde dus bijzonder goede cijfers in 2013. De melkveehouders voerden circa 11,4 miljoen hectoliter melk aan. De omzet ging net niet naar één miljard euro: 985,5 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg van 8,36 miljoen naar 13,6 miljoen euro, en de nettowinst steeg met 108 procent, naar 8,7 miljoen euro.

Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie van het land, verwerkt de melk onder meer tot melkpoeder, kaas, wei, roomijs. Alle divisies presteerden naar behoren, maar die situatie kan sterk schommelen. Vandaag is melkpoeder zeer in trek. De coöperatie zoekt steeds meer toegevoegde waarde, en verkoopt liefst nog zo weinig mogelijk gewone witte melk. “De contracten voor de gewone witte melk stoten we af. We doen niet mee aan dat prijsgevecht tussen de grootwarenhuizen”.

Minder gunstig voor de coöperatie zijn de dalingen van de melkprijzen sinds begin 2014. “Maar we kunnen voor het ganse jaar weer aan een prijs komen in de buurt van die van 2013”, verwacht de CEO.

In eigen land blijft het afwachten wat de herstructurering van Delhaize zal betekenen. De grootgrutter is de belangrijkste klant voor de afdeling kaashandel: Milcobel levert voorverpakte kazen aan Delhaize.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content