Ben Vandenberghe (CEO Skyline Communications): 'We werven 100 mensen aan, en volgend jaar nog meer'

01/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 02/11/17 om 14:46
Uit Trends van 02/11/17

Ben Vandenberghe, CEO van Skyline Communications, is de vijfde genomineerde voor de Manager van het Jaar.

Ben Vandenberghe (CEO Skyline Communications): 'We werven 100 mensen aan, en volgend  jaar nog meer'

© Karel Duerinckx

Ben Vandenberghe

1992-1996: Ingenieur elektronica aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Gent.

1996-1997: Master in datacommunicatie aan Fachhochschule Darmstadt en Birmingham City University.

December 1997-maart 2015: sales & marketingdirecteur van Skyline Communications.

Sinds 2015: CEO van Skyline Communications

Geconsolideerde omzet 2016: 29,2 miljoen euro

Nettowinst: 10,7 miljoen euro

Voltijdsequivalenten eind 2016: 164 (intussen meer dan 250)

Waar wil Skyline over vijf jaar staan?

BEN VANDENBERGHE. "We willen DataMiner volledig zelflerend maken. Een softwareplatform dat je niet moet configureren en dat zelf bijleert. Dat klinkt als een utopie, maar daar gaan we voor. We werven al jaren aan om die artificiële intelligentie uit te bouwen."

U verankert zich in Izegem met een tweede, nog groter gebouw?

VANDENBERGHE. "Dat is een investering van 20 miljoen. We werken met een lokale architect, Govaert & Vanhoutte uit Brugge. Er komt een park en een looppiste. De hoogste twee verdiepingen dienen voor opleiding en bedrijfsevenementen en zijn ook beschikbaar voor andere bedrijven. Wij streven naar een stimulerende omgeving en uitstraling in de hele streek. Ons bedrijf draait op ownership, verantwoordelijkheid nemen, en op duurzaamheid. We proberen ook veel terug te geven. We hebben fitnessruimtes en allerhande initiatieven. Je wordt hier niet onder druk gezet om 80 uur te werken. Als je een goed werk levert in je 38 uur, zijn we heel tevreden. De gemiddelde leeftijd hier is 32 jaar. Ruimte voor gezin en hobby's is belangrijk voor de jonge generatie."

Skyline had deze zomer vijf ploegen in de Izegemse Triatlon. Deed u mee?

VANDENBERGHE. "Neen. Het is tegenwoordig een stereotype dat CEO's marathons lopen, maar ik weet niet waar die mensen de tijd vinden. Ik heb een stappenteller. We proberen op een luchtige manier een goed team te zijn. Er zijn stresserende momenten, maar dan lachen we daar eens om en lossen we dat gewoon op. Je haalt je energie uit mailtjes zoals van OneWeb, dat ze met ons in zee willen gaan, dat een bedrijf uit Izegem straks een wereldwijd satellietcommunicatiesysteem van de volgende generatie draagt."

Wat doet het bedrijf?

"Skyline Communications ontwikkelt DataMiner, software die de verwerking en de distributie van multimediacontent beheert. Over de hele productieketen zijn er gebruikers, van contentproviders zoals MTV, Discovery of NBC Universal tot operatoren zoals BT en AT&T. Het biedt die klanten de mogelijkheid met één softwareplatform letterlijk hun hele infrastructuur te monitoren en aan te sturen. DataMiner werkt met meer dan 5000 soorten apparatuur van 600 leveranciers. Het beheert de broadcastingactiviteiten van Al Jazeera, alle tv- en radiokanalen van SES Astra en Eutelsat en de live videostreaming van de paardenwedrennen vanuit heel Amerika naar de casino's in Las Vegas, om maar enkele van de honderden voorbeelden te noemen."

Vandaar de keuze

Opgericht in 1985 door vader Leo Vandenberghe als een leverancier van hoogfrequentproducten voor kabeltv-operatoren, legde Skyline zich vanaf 2000 onder impuls van de broers Ben, Bert en Frederik Vandenberghe toe op end-to-end-netwerkmanagementsoftware. De ontwikkeling zonder externe financiering gebeurde pragmatisch, eerst met Telenet en Proximus als klant, vanaf 2004 internationaal. Skyline is nu een wereldleider die in 110 landen levert, met medewerkers op twintig locaties. De nettowinstmarge was vorig jaar 37 procent.

Het markantste feit

"Het contract met OneWeb. DataMiner zal het vooruitstrevende internetsysteem met zijn 800 satellieten en 50 grondstations vanuit Miami beheren en aansturen."

De belangrijkste uitdaging

"Schalen. Dit jaar werven we honderd medewerkers aan, volgend jaar waarschijnlijk nog meer. Hen vertrouwd maken met onze filosofie, de hoogtechnologische omgeving en ons product is een uitdaging. De manier waarop je updates verdeelt, ondersteuning levert, je projecten beheert, al die methodieken moeten meegroeien met het bedrijf en verbeteren."

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners