Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl is redacteur bij Trends
Opinie

24/09/14 om 12:35 - Bijgewerkt om 12:35

Belgische Brouwers komen niet verder dan potteke stamp

Met AB InBev heeft België niet alleen de grootste en meest winstgevende brouwer ter wereld, maar ook de sponsor van de voorbije Wereldbeker Voetbal. Wat de Belgische Brouwersvereniging tactisch voor elkaar brengt, is in het beste geval het niveau van de rode lantaarn in vierde provinciale.

Belgische Brouwers komen niet verder dan potteke stamp

© .

De Belgische Brouwersvereniging werd alweer teruggefloten in haar weerwerk tegen de invoering van een accijnsverhoging in Frankrijk. In 2013 werden de accijnzen voor bier in Frankrijk met 160 procent verhoogd. Voorwaar geen prettige zaak voor brouwers, maar de verdediging van de Belgen raakt kant noch wal. Veel verder dan "Frans protectionisme" reikt de kretologie niet.

Maar dat argument slaat nergens op. De accijnsverhoging geldt voor alle brouwers, dus ook de Franse. De biermarkt kromp er vorig jaar dan ook met 8 procent, naar een consumptie van iets meer dan 18 miljoen hectoliter. De Belgische bierexport naar Frankrijk kalfde iets meer af, met 9,3 procent tot 3,2 miljoen hectoliter. Maar het omzetverlies bleef beperkt tot 7,7 procent, of 24,6 miljoen euro. Al pakken de Belgische brouwers liever uit met een cijfer van 58,6 miljoen euro. Dat is het resultaat van een wel heel vreemde wiskundige kronkel, want berekend op basis van een veronderstelde extrapolatie van de omzetgroei tussen 2008 en 2012.

De Belgische Brouwersvereniging trok met haar verwijt over "Frans protectionisme" naar de Europese Commissie, en het Directoraat-generaal Fiscaliteit en Douane. Die gooit de klacht met twee summiere zinnetjes in de prullenmand: het gros van het in Frankrijk gedronken bier wordt in Frankrijk gebrouwen. Van fiscale discriminatie van importbieren is dus geen sprake. Daarmee herhaalde de bevoegde eurocommissaris, Algirdas Semeta, alleen maar wat hij op 21 december 2012 al in het Europees Parlement had gezegd.

Delen

De Franse consument heeft de accijnsverhoging van 160 procent al doorgeslikt. Nu de Belgische Brouwersvereniging nog.

Maar zelfs die twee summiere zinnetjes kon de Belgische Brouwersvereniging niet te pakken krijgen. "Er werd ons geen motivering overgemaakt, enkel een schrijven met de melding dat de klacht wordt afgesloten", antwoordde de Belgische Brouwersvereniging via aan Trends. Waarom telefoneerde de Belgische Brouwersvereniging niet gewoon naar het kabinet van de eurocommissaris? Trends vroeg wél om meer uitleg over de beweegreden bij Algirdas Semeta, en kreeg nog dezelfde dag de twee zinnetjes als antwoord.

Abdijbieren pieken

De marktevolutie in de eerste jaarhelft van 2014 haalt de motivering van de Belgische Brouwersvereniging helemaal onderuit. De Franse biermarkt groeide met 7 procent, en de marktleiders Carlsberg en Heineken _ toegegeven, niet echt Frans klinkende namen _ zagen hun volumes zelfs met dubbele procenten klimmen. Ze juichen om de dubbelcijferige groei van hun Belgische abdijbieren, respectievelijk Grimbergen en Affligem. De Franse consument slikte de 160 procent accijnsverhoging door. Nu nog hopen dat de Belgische Brouwersvereniging snel haar kretologie doorslikt en meer doet dan potteke stamp.

Lees meer over:

Onze partners