Belgische bedrijven doen te weinig om de digitale kloof te dichten

© belga

In ons land moeten bedrijven meer aandacht besteden aan de digitale vaardigheden van hun werknemers. Dat blijkt uit een studie van iVox. ‘Er is binnen veel bedrijven nog geen specifieke strategie om de kennis van mensen en teams te verbeteren.’

In een studie bij 600 professionelen met een marketing- en salesachtergrond werd gepeild naar hun voeling met opleidingen en het delen van kennis binnen hun bedrijf. Daarbij lag de nadruk op de digitale vaardigheden. Uit de resultaten blijkt dat werknemers van alle aspecten van hun job het minst tevreden zijn over hun toegang tot interne opleidingen en opportuniteiten voor hun verdere carrière.

Nochtans is 25 procent van de werknemers zich wel bewust van de nood aan digitale training en bereid daar in hun vrije tijd aan te werken. Op de werkvloer zelf ziet het er niet naar uit dat er op korte termijn veel zal veranderen: ‘Vaak is er binnen een bedrijf nog geen specifieke strategie aanwezig om de kennis van mensen of teams te optimaliseren’, zegt Ilse Bollen, medeoprichter van KOOACH, de opdrachtgever van de studie.

In tegenstelling tot werknemers zijn de werkgevers er wel van overtuigd dat de nodige aandacht aan opleidingen wordt besteed. Die aandacht blijkt groter bij kleinere bedrijven en kmo’s dan bij de grotere bedrijven. Wanneer er toch opleidingen worden gegeven, wordt slechts in de helft van de gevallen ook de effectiviteit daarvan gemeten.

Het grootst blijkt de digitale kloof als het gaat over online communicatie naar klanten of prospecten toe. Zo heeft een groot deel van de managers nog niet of amper gehoord van termen als lean marketing, design thinking of social selling. Ook geven 6 op de 10 managers toe weinig of niets te weten over digitale transformatie, een thema dat tegenwoordig nochtans veel aandacht krijgt.

Partner Content