Belgische banken negeren marktpotentieel migranten

© reuters

De Belgische banken laten de migrantenklanten links liggen. Een gemiste kans, meent Frédéric Hertogs van consultant Kurt Salmon.

“Op een moment dat de banken terugplooien op hun thuismarkt en de groei bij hun traditioneel cliënteel zwak is, ligt hier een opportuniteit voor het grijpen,” aldus Hertogs.

Het management- en consultingbureau Kurt Salmon deed zopas een groot internationaal onderzoek naar de bancaire behoeftes van migrantengemeenschappen. In Europa telde de consultant 32 miljoen erkende en gevestigde migranten, die jaarlijks 86 miljard euro naar hun thuisland transfereren. Vanuit België transfereren migranten jaarlijks naar schatting 3 miljard euro. Deze geldtransfers lopen vooral via bedrijven als Western Union en MoneyGram.

“De Belgische banken lijken gewoon niet geïnteresseerd in dit cliënteel”, constateert Frédéric Hertogs. Dat komt allicht omdat er met geldtransfers naar elke uithoek van Afrika geen geld te verdienen valt, zeker als je het moet opnemen tegen een specialist ter zake zoals Western Union. Maar dat is korte termijn denken, vindt Hertogs. Volgens hem zouden de banken er goed aandoen om een relatie op te bouwen met de migranten. “De banken moeten oog hebben voor de potentiële klant. Migrantengemeenschappen vormen een groeiende en interessante doelgroep.”

In andere landen van Europa zijn er wel banken die kiezen voor een specifieke niche-aanpak van migranten. Zo richtte Deutsche Bank een filiaal op dat zich specifiek richt op de Turkse gemeenschap in Duitsland. Sinds de lancering van Bankamiz (‘Onze bank’) werden er 70.000 nieuwe klanten aangetrokken.

Migranten hebben vaak specifieke behoeftes. In België zijn intussen al twee Marokkaanse banken actief: Chaabi Bank en Attijariwafa Bank, met respectievelijk 3 en 7 agentschappen. Beide houden zich aan de principes van het islambankieren, en daarvan hebben de Belgische banken dan weer geen kaas gegeten. (P.C.)

Lees meer over de studie ‘Migrant Banking in Europa’ in Trends van 16 februari.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content