“Belgische auto-industrie heeft toekomst”

KPMG publiceert zijn jaarlijkse studie over de wereldwijde autosector. Jawel, de Belgische auto-industrie heeft troeven. Trends sprak met Frank Vancamp, het hoofd van het autokenniscentrum bij KPMG België.

Er is weinig groei op de verzadigde markt in West-Europa. Gaan straks ook de laatste drie autofabrieken in België dicht? Vancamp: “België produceert 3 procent van de Europese auto’s. En de nabije toekomst voor de drie grote autofabrieken Audi Brussel, Ford Genk, en Volvo Gent, ziet er niet zo slecht uit. Een aantal nieuwe modellen is aan de fabrieken toegewezen. Ook de overheid zet daar sterk op in en biedt veel ondersteuning. Dat is zeer positief voor die bedrijven. Er is ook de belofte van Geely, de Chinese eigenaar van Volvo Gent wil de volgende jaren de productie hier houden.”

Maar de studie wijst op de dreigende overcapaciteit in China. Geely denkt aan een Volvo-fabriek in eigen land. Dat kan een probleem worden? Vancamp: “De dreigende overcapaciteit in China is complexer. Misschien is er overcapaciteit bij de goedkope wagens, Europa kan zich onderscheiden met de luxemerken. De Europese luxemerken zullen ook de volgende jaren zeer goede zaken blijven doen. Door de economische vooruitgang zijn er zeer kapitaalkrachtige kopers in China en India, die zien een Europees luxemerk als statussymbool. Ze kopen die wagens, ongeacht de hoge invoerrechten.”

De export voor Audi Brussel en Volvo Gent oogt dus goed? Vancamp: “Het biedt een kans voor de volgende jaren, tot de productie in China zelf op punt staat. Idealiter wordt er altijd zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt geproduceerd, verscheidene Europese luxemerken maakten al kenbaar dat ze in China willen produceren. Maar de volgende jaren kan die export op peil blijven.”

Is Ford Genk niet de meest kwetsbare fabriek? De nieuwe Mondeo is veeleer een middenklassewagen en zit niet in het luxesegment zoals Audi en Volvo? Vancamp: “Voor Ford Genk zou er werkzekerheid zijn tot 2020. Ik zie het dus niet zo negatief in. Maar we moeten altijd waakzaam blijven. Het is belangrijk dat België de parameters, waar een internationale constructeur naar kijkt, op peil houdt. Dat zijn productiviteit, kostenefficiëntie en een stabiel sociaal en fiscaal klimaat.”

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content