‘België is een rolmodel voor Continental Foods’

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Eind oktober kocht het investeringsfonds CVC Capital Partners Campbell Foods, de maker van onder meer mayonaise en sauzen van Devos-Lemmens en Royco Soep. Trends had een exclusief gesprek met zijn CEO, de Fransman Xavier Belison. “België is een rolmodel voor de groep”.

Belison voelt zich duidelijk in zijn sas aan het hoofd van Continental Foods. Tot 1985 heette de fabriek in Puurs ook zo, maar daar kwam verandering in toen de Amerikaanse beursgenoteerde voedingsmultinational Campbell Soup Company de activiteiten overnam. Campbell Foods werd de nieuwe naam. Eind oktober kocht het investeringsfonds CVC Capital Partners dan op zijn beurt het grootste deel van de Europese activiteiten van Campbell Soup Company, voor 400 miljoen euro. CVC Capital Partners was in eigen land al bekend als investeerder in bpost, De Weide Blik, Mister Minit of Betafence.

Met de nieuwe eigenaar heeft de fabriek haar oude naam terug. Devos-Lemmens, Royco, de pudding van Imperial, of de azijn van De Blauwe Hand zijn enkele van de bekende merken. De Franse CEO Xavier Belison toont zich in zijn eerste mediagesprek sinds de overname trots op die merken. “Wij leggen heel sterk de nadruk op lokale merken met een lange geschiedenis, die door sterke lokale teams met hechte banden in hun landen worden gecommercialiseerd. Wij gaan dus lijnrecht in tegen de grote multinationals, die vooral wereldmerken ontwikkelen. Wij denken andersom. Onze mayonaise heet gewoon Devos-Lemmens. Een heel sterk merk in België, en de marktleider. Maar in Frankrijk, behalve een beetje in het noorden, is Devos-Lemmens nauwelijks bekend. Dat komt ook omdat Franse mayonaise helemaal anders smaakt, want die wordt gemaakt met andere ingrediënten. Smaakverschillen zijn heel belangrijk voor ons.”

“België is een rolmodel voor onze groep”, herhaalt Belison tot vier keer toe. “We hebben hier een sterk team, met veel kennis van de plaatselijke markten, en een brede portefeuille van sterke lokale merken”. Bovendien levert België een kwart van het half miljard euro omzet en 240 van de ruim 1000 werknemers voor de groep, die ook nog actief is in veel grotere landen zoals Duitsland, Frankrijk of Zweden. Maar onder meer Frankrijk, hoewel winstgevend, heeft nog een lange weg te gaan. Continental Foods heeft er zijn grootste fabriek, in de buurt van Avignon, maar die maakt bijna uitsluitend soep.

Het volledige portret leest U in Trends van deze week

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content