“Belgen besparen meer op koekjes en chocolade dan andere Europeanen”

© belga

Het consumptievolume van koekjes en chocolade daalde in België met 3 tot 4 procent. Dat zegt Marc Vermeulen, CEO Kraft Foods Benelux, in het weekblad Trends.

“In Spanje was het nog erger, maar de Belgen bespaarden het in 2009 gemiddeld meer op deze producten dan in de meeste Europese landen”, voegt hij toe. Vermeulen verwacht wel dat de markt van koekjes en chocolade tegen het einde van 2010 of in het begin van 2011 opnieuw zal groeien.

Kraft Foods hoopt de komende jaren zelf onder andere te groeien dankzij de integratie van het overgenomen LU. Het bedrijf bracht recentelijk bijvoorbeeld een productreeks op de markt die de merken Côte d’Or en LU combineert.

“Het is niet zo dat we deze strategie op al onze productcategorieën willen toepassen. Al proberen we wel zo veel mogelijk producten in ons portfolio te combineren. In theorie is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om koekjes te maken met onze kaasproducten”, aldus Vermeulen.

Een verdere diversificatie is volgens hem geen mogelijkheid meer. Vermeulen is dus niet geïnteresseerd om het chocolademerk Jacques van Barry Callebaut over te nemen. “Het helpt de markt niet vooruit om de concurrenten eruit te plukken”, vindt hij. Kraft Foods wordt nochtans genoemd als kandidaat-koper van IJsboerke. Vermeulen: We zijn niet actief in de ijssector. Ik betwijfel dat we daar verandering in willen brengen. De markt van snacks en snoepgoed waarin wij werken, is al groot genoeg.”

Sj.S.

Lees het volledige interview met Marc Vermeulen deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content