Belgacom beperkt schade voetbalcontract, hattrick van Telenet blijft uit

© belga

Belgacom verloor de exclusieve rechten op topvoetbal, maar Telenet wordt daar niet noodzakelijk beter van.

Telenet betaalt 28,9 miljoen euro per jaar voor de exclusieve topvoetbalrechten en zag in het tweede semester zijn aantal abonnees op Sporting Telenet stijgen met 56.000 tot 177.000 (+46%). Een eenvoudige berekening op basis van de kostprijs van het voetbalcontract en de abonnementsprijs van Sporting Telenet, leert dat Telenet vorig jaar bruto ongeveer 15 miljoen verloor op zijn topvoetbalrechten, zonder productie- en verkoopkosten in rekening te brengen. Als het aantal abonnees niet aantrekt, ligt het tekort op jaarbasis in de orde van 20 miljoen voor belastingen, zonder occasionele inkomsten zoals dagpassen te rekenen.

Niet correct, countert de persdienst van Telenet. “Klanten die overkomen van Belgacom nemen ook andere diensten zoals internet, telefonie en een basis tv-abonnement. Ons businessplan houdt ook rekening met klanten die omwille van het voetbalcontract bij Telenet blijven in plaats van over te stappen”.

500 euro per voetbalgezin

Erik Dejonghe, mediaprofessor van de Universiteit Gent, denkt in dezelfde lijn. Hij stelt dat 45 procent van de Vlaamse gezinnen geregeld op een tweede scherm kijkt. Bij Belgacom TV heeft iets minder dan 20 procent van de abonnees een of meerdere bijkomende settopboxen. “Als we aannemen dat er ook onder de Belgacom TV-klanten 45 procent ‘dubbelkijkers’ zijn, dan zoekt ongeveer 25 procent een bijkomende signaalbron buiten Belgacom TV. Dat is meest vanzelfsprekend de analoge kabel”, stelt Dejonghe. Hij gaat ervan uit dat de ‘historische voetbalkijkers’ van Belgacom (70.000 abonnees in heel België, meldde Belgacom in juli) daarvan een belangrijk deel zijn.

Dejonghe verwacht dat die voetbalgekke dubbelkijkers Belgacom zullen laten vallen. “Telenet heeft dus niet volledig ongelijk dat het binnenhalen van het voetbalcontract voor hen neerkwam op de keuze tussen het verliezen van enkele tienduizenden analoge aansluitingen aan ongeveer 150 euro per jaar per gezin, of het uitbreiden van die aansluitingen tot triple-playgebruikers met extra sportabonnement’ tegen meer dan 500 euro per jaar per gezin. “Stel dat Telenet zo 50.000 gezinnen kan overtuigen, dan maakt dat een verschil van meer dan 30 miljoen euro op jaarbasis. Daarmee zou de investering verantwoord zijn”, meent Dejonghe. Telenet moet dan wel die abonnees effectief bundels van drie of meer producten kunnen verkopen.

Daar hapert het scenario. Om te beginnen rapporteert Belgacom dat het verlies van het voetbalcontract in het tweede en derde kwartaal samen maar ongeveer 10.600 abonnees was. In het laatste kwartaal zou het verloop “verwaarloosbaar” geweest zijn (informeel viel het cijfer 2000). Dat komt lang niet in de buurt van 50.000.

Daarnaast begint de groei van de voornaamste diensten van Telenet merkelijk te vertragen. Telenet won 93.000 digitale tv- en 42.000 internetklanten in de tweede helft van 2011. Dat zijn groeivertragingen met respectievelijk 32 en 21 procent. De stijging in het aantal klanten met bundels van drie producten bleef in beide periodes onveranderd op 31.000.

Zeker is dat de groeivertraging in digitale televisie de concurrentiestrijd tussen Telenet en Belgacom verhit, vooral nu Belgacom snedig inspeelt op de plannen van Telenet om een aanzienlijk percentage analoge zenders te schrappen.
Telenet verloor in de tweede jaarhelft van 2011 alweer 36.000 analoge tv-abonnees. Dat was 24 procent slechter dan het verliesritme van een jaar voordien.

Voetbalcontractverlies kost Belgacom 12 miljoen omzet
Het betrouwbaarste cijfer over de gevolgen van het voetbalcontract komt nog van Belgacom. In zijn jaarrapportering schrijft de operator dat 12 miljoen van zijn omzet- en ebitda-daling komt van het verlies van het voetbalcontract (ebitda is winst voor financiële kosten, belastingen, afschrijvingen en herwaarderingen).

Stel dat twee derde van die abonnees – een klassieke Waals-Vlaamse verdeling – is overgestapt naar Telenet om daar ongeveer evenveel voor dezelfde diensten te betalen, dan is dat voor Telenet een extra opbrengst van 8 miljoen. Of nog altijd een tekort van bijna 10 miljoen in 2011, afgemeten aan de kostprijs van het voetbalcontract.

De nationale operator moet nog wel niet te vroeg juichen. Telenet mag voor de tien speeldagen van de playoffs 26 wedstrijden uitzenden uit playoff 1, Belgacom slechts 4. “Daar gaan we nog wel wat rond doen”, belooft Manu Leroy, de businessmanager van Sporting Telenet.

Bruno Leijnse

In Trends deze week: Stijgende loonkosten en dalende inkomsten zetten Belgacom onder druk.

Groei digitale tv vertraagt vooral bij Telenet Nieuwe abonnees per jaar (duizenden)

Telenet Belgacom 2005 75 33
2006 151 107
2007 165 165
2008 218 136
2009 329 211
2010 245 187
2011 173 182
Totaal 1356 1021

Bron: Jaarrapportering Telenet, Belgacom

Telenet werkt in Vlaanderen en enkele Brusselse gemeenten. Belgacom bestrijkt heel België. Sinds 2008 telt Belgacom, net als Telenet, huishoudens. In de jaren voordien telde Belgacom bijkomende settopboxen als bijkomende gewone abonnementen.
Volgens Belgacom heeft nu 69 procent van de 4,7 miljoen Belgische huishoudens digitale tv.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content