“Bedrijfsleven is darwinisme in het kwadraat”

© belga

Donderdagavond heeft Stanford-professor Robert Burgelman in Antwerpen de André Leysen Leadership Chair ingewijd. In Trends vertelt hij voor welke uitdagingen het bedrijfsleven staat.

Robert Burgelman is een oud-student van de Ufsia, die in de jaren zeventig naar de Verenigde Staten trok om te doctoreren aan Columbia University. Sinds 1981 is hij verbonden aan de Stanford University Graduate School of Business. Hij heeft een ijzersterke reputatie in de vakdomeinen ‘strategie’ en ‘leiderschap’ en schreef tal van boeken over de relatie tussen de twee.

Vanavond huldigt hij de nieuwe, naar André Leysen genaamde, leerstoel van de Universiteit Antwerpen Management School (UAMS) in. Rond die leerstoel moet ook een onderzoekscentrum komen.

In een interview met Trends spreekt Burgelman uitgebreid over zijn visie op het bedrijfsleven. Hij wijst er ondermeer op dat bedrijven gedoemd zijn om te verdwijnen. “Ik heb de Fortune 100-lijst uit 1965 vergeleken met die van 2005, en slechts één op vijf ondernemingen wist zich in die periode te handhaven. Vier op vijf ondernemingen zijn uit de lijst verdwenen – omdat ze overkop gingen, opgeslorpt werden of voorbijgerend door concurrenten.”
Dat bewijst volgens Burgelman dat het bedrijfsleven “darwinisme in het kwadraat is”. Hij gelooft dan ook niet dat er ondernemingen bestaan die ‘too big to fail’ zouden zijn.

De financiële crisis hebben de leiders van banken en financiële instellingen over zichzelf afgeworpen, oordeelt hij. “Ze hebben hun strategische verantwoordelijkheid naast zich neergelegd. Zonder het zelf te begrijpen maakten ze de resultaten van hun onderneming veel te afhankelijk van allerlei vormen van financiële engineering.”

Daarnaast was er een gebrek aan waarden aan de top van die ondernemingen. “Deze leiders lieten hun organisaties zaken doen die, op de schaal van gezond verstand, zeer onverstandig waren. Je staat toch geen leningen toe aan mensen van wie je op voorhand weet dat ze die niet kunnen terugbetalen? Human common sense should always inform and check business common sense.”

P.C.

Het volledige artikel leest u in Trends van deze week

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content