Barco ziet omzet dalen, ondanks meer bestellingen

Jan De Witte, CEO Barco © belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Barco blijft bij zijn verwachting voor een omzetgroei van 5 procent voor 2017, ondanks lagere inkomsten uit digitale cinema in het eerste kwartaal. CEO Jan De Witte ziet de winstmarge dit jaar verbeteren

De omzet van Barco daalde in het eerste kwartaal met 3,5 procent tot 246,2 miljoen euro. De dominante entertainmentdivisie, met vooral de digitalecinemaprojectoren, verkocht voor 122,6 miljoen euro – een daling met 10,8 procent. Dat illustreert de verwachte daling van de vraag in China en de tragere leveringen in de Verenigde Staten. Het gros van de digitalisering en de uitbreiding van de cinemaprojectiemarkt ligt achter de rug, en de vervanging van de eerste generatie digitale toestellen door modellen met een laser compenseert die vertraging niet helemaal.

De twee andere divisies van Barco groeiden wel. De verkoop van uitrusting voor vergaderzalen en van controlekamers steeg met 6,8 procent tot 64,6 miljoen euro. Medische schermen en infrastructuur voor operatiekamers deden het 3,3 procent beter, tot 59,1 miljoen euro. Er kwamen 283,5 miljoen euro aan bestellingen (+0,9%) binnen in het eerste kwartaal. Jaar op jaar blijft het orderboek daarmee vlak op 354,8 miljoen euro.

CEO Jan De Witte blijft erbij dat de omzet van de voortgezette activiteiten – zonder het verkochte High End Systems – dit jaar stijgt met ongeveer 5 procent (“halfweg de enkele cijfers”). De courante bedrijfskasstroom zou verbeteren door meer discipline in de productie- en de distributieketen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content