Barco wil 1 euro dividend uitkeren

© belga

Barco heeft mooie cijfers gepresenteerd voor 2010. Het boekte een nettowinst van 43,6 miljoen euro en een omzet van 897 miljoen euro. In 2009 was er nog een verlies van 59,9 miljoen euro en een omzet van 638,1 miljoen. De raad van bestuur stelt voor om een dividend van 1 euro uit te keren.

Alle divisies droegen bij tot de omzetgroei van 40,6%. CEO Eric Van Zele noemde zich “blij met de vooruitgang”. Hij stelt volgende week wel een nieuwe structuur voor om in bepaalde afdelingen aan schaalgrootte te winnen.

Topper in 2010 bij Barco waren de digitale cinemaprojectoren met 154,8% groei tot 255 miljoen euro. Medische beeldvorming ging 59,1% vooruit tot 180,7 miljoen. De kleinere activiteit in avionics groeide 61,7%. Ook de andere afdelingen groeiden met dubbele cijfers in de tweede jaarhelft.

De brutowinstmarge van Barco steeg tot 32,1%, tegen 26,3% in 2009. De bedrijfswinstmarge klom naar 5%. In 2009 was ze nog negatief met -4,6%. In de tweede jaarhelft lag ze op 6,4%. Het orderboekje blijft mooi gevuld met 426,9 miljoen euro. Er kwam in 2010 voor 978,3 miljoen euro aan bestellingen binnen, 58,3% meer dan het jaar voordien.

Achterstand wordt weggewerkt
Barco kon in digitale cinema een tijdlang de explosieve vraag niet volgen door gebrek aan gespecialiseerde componenten. Een lastige situatie. Eric Van Zele werd soms persoonlijk gebeld door bioscoop-uitbaters die geen 3D-films konden vertonen bij gebrek aan digitale projectoren.

In het vierde kwartaal werkten de West-Vlamingen echter een deel van hun achterstand weg. Voor het eerst in 2010 gingen meer projectoren de deur uit dan er werden besteld. “Niet alleen Kuurne presteerde zeer goed, ook onze fabriek in Beijing draait nu op volle kracht”, zegt Van Zele.

Vorig jaar wees Van Zele vooral op de capaciteit van Barco om in moeilijke tijden cash te genereren. Dit jaar was de vrije kasstroom lichtjes negatief omdat de groei zoveel kapitaal opslorpte. Positief was dan weer volgens Van Zele dat Barco niet extra moest gaan lenen om de groei te financieren. Het bedrijf heeft schuldenvrij een netto kaspositie van 8,9 miljoen euro.

Succes in digitale cinema blijft duren Volgens de CEO van Barco kan het succes in digitale cinema nog een tijdlang doorgaan. “Wereldwijd is de markt tussen 2010 en 2015 goed voor ongeveer 150.000 projectoren. Tegen gemiddeld 35.000 euro per stuk is dat tussen 5 en 6 miljard euro, gespreid over vijf jaar. Wij denken daar een marktaandeel van 30 tot 40 procent te halen.” Barco verwacht dus tussen 1,6 tot 2,1 miljard euro aan cinemaprojectoren te verkopen in vijf jaar. Bovendien wil Barco in de toekomst nog méér omzet boeken door ook de servers die de projectoren met beelden voeden te integreren.

“Als we 4K modellen lanceren, krijgen we die hoeveelheid data niet meer via kabels in de projector”, schat Van Zele. De huidige projectoren tonen 2 miljoen beeldpunten per lijn, 2K. De integratie van de server zou de waarde van de deals voor Barco aanzienlijk verhogen. De projector wordt daarmee het hart van een nieuw 360° multimedia-aanbod bij Barco. Daarom investeerde Barco het afgelopen half jaar ook in licenties op 3D-geluidstechnologie.

Momenteel werkt Barco met afzonderlijke server-leveranciers.
Volgens Van Zele had Barco in 2010 een marktaandeel in digitale cinemaprojectoren van 40 procent. De rest gaat naar het Amerikaanse Christies en de Japanners Sony en NEC. Sony is sterk in Noord-Amerika.

“In het verleden werd er wel eens getwijfeld dat Barco ook geld zou verdienen aan digitale cinema. Ik kan u nu zeggen dat de digitale projectoren ons meest winstgevende product zijn”, zei Van Zele.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content