Barco stopt Chinese digitale cinema in joint venture

© belga

Barco draagt zijn Chinese digitale cinema-activiteiten over aan een joint venture met China Film Group. De West-Vlamingen houden 58 procent van de aandelen en de controle.

In de nieuwe vennootschap CFG Barco (Beijing) Electronics Co. houdt Barco 58 procent van de aandelen. China Film Equipment Co, een filiaal van China Film Group, krijgt 42 procent.

Momenteel maakt Barco ongeveer de helft van zijn projectoren in zijn fabriek in Beijing – 500 stuks per maand. “De rest maken we hier”, zegt senior vice president Jean-Pierre Tanghe van Barco, verantwoordelijk voor de contacten met investeerders. “Vanaf volgend jaar is het de joint venture die deze projectoren zal produceren en verkopen”.

Barco richtte vorig jaar in Beijing al een onderzoekscentrum voor digitale projectoren op, dat mee verhuist naar de joint venture.

Nieuwe groeispurt
Met de nieuwe structuur wil Barco zich voorbereiden op de tweede groeispurt in digitale cinema, zegt Jean-Pierre Tanghe. “Vandaag pakken we de topbioscopen aan, ongeveer 140.000 wereldwijd. Daarvan zijn er een goede 40.000 gedigitaliseerd. Maar daarnaast is er een markt van minstens enkele honderdduizenden stuks in China, Indonesië, Latijns-Amerika en India, waar lokale films worden vertoond en je niet aan de technische normen moet voldoen van het Digital Cinema Initiative van Hollywood en de Westerse filmproducenten. Die markt wordt heel concurrentiëel omdat er meer spelers zullen meedingen dan de huidige vier (Barco, Christie, NEC en Sony, nvdr). China is daar zeker het grootste afzetgebied. Het is belangrijk om daar zelf binnen te zitten met lokale prijzen”.

Naar eigen zeggen hebben de Kortrijkzanen wereldwijd al meer dan 20.000 digitale cinema-projectoren geïnstalleerd. Daarvan staan er 4600 in Groot-China. Dat is 65 procent van de Chinese markt volgens Barco.

Kostenverlaging
De partner van Barco in de joint venture, het 60 jaar oude China Film Equipment, is in heel China actief als verdeler van filmuitrustingen. Het bedrijf heeft nauwe banden met de overheidsadministratie voor radio, film en televisie.

De overeenkomst betekent dat Barco zijn huidige Chinese digitale cinema-activiteiten verkoopt aan de joint venture. Jean-Pierre Tanghe wil niet ingaan op de vraag of Barco daarbij een meerwaarde boekt. “Wij hebben de controle over de joint venture. De resultaten zullen volledig geconsolideerd worden in onze entertainment divisie”, zegt Tanghe.

De nieuwe joint venture zal volgens Barco “eigen dienstverleningsfaciliteiten, verkoop, lokale R&D en productie” hebben en “het merk Barco vertegenwoordigen en de kwaliteit en dienstverlening van het Belgische bedrijf verzekeren”.
In het verleden toonde Barco-CEO Eric Van Zele zich bekommerd om de hoge kost van de distributie en het onderhoud van de cinema-projectoren in een groot land als China. De gezamenlijke onderneming met China Film Equipment lijkt dat probleem op te lossen.

Meer lokale research
Met de nieuwe joint venture profiteert Barco ook mee van het twaalfde Chinese vijfjarenplan 2011-2015, dat de ontwikkeling van de Chinese entertainmentindustrie wil versnellen. China wil ongeveer 5 procent van zijn bruto nationaal product uit entertainment halen.

General manager Xiaoli Han van China Film Group en van China Film Co. Ltd maakt in het Barco-communique duidelijk dat dit een zaak van quid pro quo is. “Wij hopen dat Barco meer en meer haar spitstechnologische projectietoepassingen zal introduceren op onze markt en dat R&D en productie verder lokaal worden uitgebouwd in China”, laat hij noteren. Omgekeerd verzekert hij dat hij zijn “inspanningen (zal) verderzetten op het vlak van promotie en toepassing van digitale technologie in de Chinese filmindustrie”.

General manager Wim Buyens van de entertainment divisie van Barco rekent erop dat de joint venture “de uitbreiding van de digitale projectietechnologie in een aanzienlijk hoger aantal bioscopen” zal betekenen.


Bruno Leijnse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content