Barco is efficiënter, met een lagere omzet

Jan De Witte, CEO Barco © belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De omzet van de visualisatiespecialist Barco stelde teleur, maar de nettowinst lag hoger dan de analisten gemiddeld hadden verwacht. De marges blijven verbeteren. “In de tweede jaarhelft zal de omzet groeien”, voorspelt CEO Jan De Witte.

De wisselkoersen drukten de cijfers van Barco. Daardoor daalden de bestellingen in het eerste halfjaar met 4 procent tot 539,7 miljoen en de omzet met 3,8 procent tot 498,1 miljoen. Bij constante wisselkoersen waren dat stijgingen met 2 en 2,7 procent geweest.

Barco is actief in drie domeinen. In visualisatie voor bedrijven bleef Clickshare, het wifi-systeem om schermen en projectoren eenvoudig aan te sluiten, flink vooruitgaan. Rear-projectionsystemen voor controlekamers bleven tegenvallen. In medische visualisatie won Barco sterke bestellingen, zowel voor radiologie als voor operatiekamers. In de dominante entertainmentdivisie daalden de verkopen aan Chinese bioscopen, maar stijgt de omzet uit visualisatie voor beurzen, winkelcentra en dergelijke voor het derde jaar op rij.

De inspanningen om de kosten te verminderen en de winstmarge te verhogen blijven resultaten opleveren. De courante bedrijfskasstroommarge (ebitda) steeg in alle divisies en kwam uit op 10,3 procent van de omzet, een vooruitgang met een vol procentpunt. De ebitda was 51,5 miljoen euro. Dat was weliswaar nog altijd aan de lage kant van de verwachtingen van de analisten. De bedrijfswinst steeg tot 34,9 miljoen euro (7% van de omzet) en de nettowinst tot 27,3 miljoen, een groei met 8,1 miljoen.

Ingrijpende veranderingen

Barco verkocht het Canadese X2O Media, een acquisitie in bedrijfscommunicatietechnologie uit 2014. Het opende zijn nieuwe projectorfabriek in Kortrijk en begon met de verhuizing van de kleine projectorproductie uit Noorwegen naar België.

Cinionic, de nieuwe joint venture in cinema, haalde zijn eerste vervangingscontracten voor projectoren binnen. De nieuwe lcd-videowall UniSee realiseerde in de eerste helft van het jaar zijn eerste vijftig wereldwijde referentie-installaties. De Healthcare-divisie opende zijn lokale onderzoeks- en ontwikkeling- en productiecentrum in het Chinese Suzhou. Barco probeert zich daar met een ‘In China for China’-programma sterker te positioneren in de snelgroeiende Chinese markt voor gezondheidszorg.

Vooruitzichten bevestigd

CEO Jan De Witte blijft bij zijn doelstelling voor de middellange termijn van een courante bedrijfskasstroom (ebitda) van “12 tot 14 procent” in 2020 door de combinatie van efficiëntieverhoging en investeringen in “innovatieve oplossingen en go-to-marketstrategieën”.

Hij verwacht over het hele jaar een hogere ebitda-marge en een vlakke omzet. Het soliede orderboek, de positieve book-to-billverhouding in elke divisie en de sterke verkooppijplijnen moeten een omzetstijging in de tweede jaarhelft opleveren, volgens De Witte.

Barco bevestigt zijn verwachtingen voor 2018, met een verdere verbetering van de marge. Voorwaarde is wel dat het wereldwijde economische klimaat stabiel blijft en dat de wisselkoersen op hun huidige niveau blijven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content