Autobouwers besteden 27,4 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Welk bedrijf is wereldwijd de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling? De Amerikaanse informaticareus Microsoft? De Zuid-Koreaanse telecommunicatiegigant Samsung? Nee, dat is Volkswagen Groep.

Het Duitse autobedrijf achter onder meer Audi, Porsche en Volkswagen staat in zijn sector niet alleen. De grootste drie autobouwers ter wereld – Volkswagen, General Motors en Toyota – besteedden de voorbije vijf jaar samen liefst 27,4 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling, blijkt uit een recente studie van Boston Consulting Group.

En innovatie wordt almaar belangrijker. Bij de drie autogroepen is het budget voor onderzoek en ontwikkeling in die vijf jaar gestegen met 13 procent, terwijl de gezamenlijke omzet van het trio in die periode groeide van 8 procent.

De autoproducenten doen al lang veel meer dan alleen wagens assembleren. Ze noemen zich leidende spelers in innovatie, bijvoorbeeld in zuiniger energieverbruik of in alternatieve brandstoffen. De technologie in de wagen wordt steeds interactiever en wagens kunnen al deels zelfstandig rijden. Audi bijvoorbeeld stuurt zijn wagens autonoom naar een parkeerplaats.

Een paradeplaats voor al die nieuwe technologie is de Detroit Motor Show, nog altijd een fors grotere broer dan zijn evenknie, het Autosalon op de Heizel. Ford toont er zijn nieuwe bestelwagen F-150, boordevol radars en camera’s. Met zijn carrosserie in aluminium is die tot 320 kilo lichter dan zijn voorganger. Voor Ford hangt veel af van dat model, dat in de Verenigde Staten 32 procent van de omzet en 80 procent van de winst van de groep oplevert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content