Apple opnieuw duurste merknaam

21/05/13 om 17:37 - Bijgewerkt om 17:37

Bron: Trends

Apple blijft voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld. Althans volgens het bureau Millward Brown.

Apple opnieuw duurste merknaam

© reuters

Apple blijft voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld. Althans volgens het bureau Millward Brown, dat jaarlijks de zogenaamde 'BrandZ'-ranglijst opstelt.

Dit jaar - dus net als de vorige twee jaren - op één Apple, bekend van iPhone en iPad. De waarde van Apple wordt dit jaar geraamd op 185,1 miljard dollar, wat 1 procent meer is dan in 2012. Samsung, de grootste rivaal van Apple, zag zijn waarde met 51 procent stijgen tot 21,4 miljard dollar. Samsung belandt hiermee op de dertigste plaats.

Op twee staat Google (waarde van 113,7 miljard dollar), gevolgd door nummer drie IBM (waarde van 112,5 miljard dollar). IBM zakt dit jaar een plaatsje, van twee naar drie.

Ook niet echt een verrassing is dat dit jaar de eerste drie plaatsen worden ingenomen door technologiebedrijven. De eerste merknaam buiten die sector is nummer vier McDonald's (waarde van 90,3 miljard dollar), gevolgd door nummer vijf Coca-Cola (waarde van 78,4 miljard dollar).

Het softwareconcern Microsoft (69,8 miljard) heeft dit jaar wat van zijn pluimen verloren. Volgens Millward Brown ging 9 procent van de marktwaarde van Microsoft verloren, waardoor het van vijf naar plaats zeven zakt.

Hoewel de technologiewaarden de rangschikking domineren, bleef hun waarde in vergelijking met vorig jaar wel gemiddeld dezelfde.

Dat is niet het geval voor de biermerken, die aan waarde(ring) wonnen: het 'Belgische' Stella Artois zou 6,3 miljard dollar waard zijn, 40 procent meer dan vorig jaar.

Bij de financiële merken wordt een stevig herstel geboekt, met gemiddeld 20 procent. De sterkste terugval deed zich voor in de olie- en gassector.

Het studiebureau houdt bij de waardebepaling rekening met het klantenpotentieel en met de financiële sterkte van een onderneming. De gezamenlijke waarde van de 100 grootste merken steeg volgens Millward Brown sinds 2006 met 77 procent tot 2,6 biljoen dollar.

Behalve Milliard Brown publiceert ook Interbrand (in oktober) jaarlijks een lijst met de grootste merken. In 2012 stond Coca-Cola op één, voor Apple. (Belga/BO)

De lijst van Millward Brown:

Bedrijf (in miljard dollar)

1. Apple 185.071
2. Google 113.669
3. IBM 112.536
4. Mac Donalds 90.256
5. Coca Cola 78.415
6. at&t 75.507
7. Microsoft 69.814
8. Marlboro 69.383
9. Visa 56.066

Lees meer over:

Onze partners