Antwerpse transportbedrijf Trafuco heeft eerste overname beet

MARC VAN DEN BROECK"We hebben de ambitie de transportgroep in vijf jaar te verdubbelen." © .

Het Antwerpse transportbedrijf Trafuco heeft Alfred Talke Transport Services (ATTS) overgenomen van de Duitse logistieke groep Alfred Talke. ATTS is gevestigd in Zwijndrecht en is met een dertigtal trekkers actief op de West-Europese vloeibarebulkmarkt.

Voor Trafuco in Schelle gaat het hard. Met de kapitaalverhoging en de inbreng van Down2Earth Capital – het durfkapitaalfonds van Alain Keppens, Ivo Maréchal, Peter Kloeck en Wouter Verlinden – vorig jaar was het uitkijken welke stappen de transportgroep van Marc Van den Broeck zou zetten op de fusie- en overnamemarkt.

Met de overname van Alfred Talke Transport Services (ATTS) in Zwijndrecht heeft Trafuco een eerste acquisitie beet. “En het zal niet de laatste zijn”, zegt Marc Van den Broeck. “We hebben de ambitie de transportgroep in vijf jaar te verdubbelen. We zoeken naar interessante partijen waarmee we schaalvoordelen kunnen realiseren. Eén plus één is 2,2.”

Op korte termijn rendabel

Met ATTS neemt Trafuco een verlieslatende sectorgenoot over. Het Belgische transportbedrijf van de Duitse logistieke multinational Alfred Talke, die wereldwijd actief is met 2400 werknemers, boekt al enkele jaren verliescijfers. In 2014 realiseerde het met 40 werknemers een omzet van 7 miljoen euro. Het verlies liep dat boekjaar op tot 328.000 euro. Marc Van den Broeck verwacht ATTS op korte termijn rendabel te krijgen.

“Vanuit de Duitse groep zat de Belgische dochter met een gigantische overheadkost opgescheept. We zien heel wat synergievoordelen. ATTS werkt met hetzelfde soort materiaal, dezelfde wagens voor soortgelijke klanten. Hun business sluit zeer nauw aan bij de onze en zal goed zijn voor 6 à 7 miljoen euro omzet”, stelt Van den Broeck. Met de acquisitie van ATTS groeit Trafuco uit tot een transportgroep met een omzet van 35 miljoen euro en een vloot van 215 trekkende voertuigen.

Het personeelsbestand zal toenemen tot 265 personen. Marc Van den Broeck benadrukt dat het personeel met Belgische contracten wordt tewerkgesteld en volledig onder het Belgische socialezekerheidssysteem valt.

Buy and build

Trafuco is gespecialiseerd in logistieke oplossingen voor de vloeibarebulkmarkt, al vervoert het bedrijf ook verpakte goederen en containers. Een andere belangrijkste businesstak is de bevoorrading van zeeschepen met smeerolie, waarvoor de transportgroep naast tankwagens ook vier binnenschepen en een magazijn inzet. “We proberen te werken op de juiste actieradius”, duidt CEO Marc Van den Broeck. “We blijven een Belgisch bedrijf en mikken niet op de lange internationale ritten. We focussen op de Benelux, het Ruhrgebied en Noord-Frankrijk. Dat heeft te maken met de loonkosten van onze Belgische chauffeurs, die internationaal moeten concurreren met Oost-Europese lonen en sociale dumping.”

Voor de verdere groei kiest Trafuco bewust voor een buy-and-buildstrategie. “Het is de bedoeling de transportgroep te laten groeien om de positie op de transportmarkt te verstevigen en een optimaal evenwicht te vinden tussen een klein en een groot bedrijf. Als kleine speler zijn we flexibel en kunnen we kort op de bal spelen. Maar ik wil wel groot genoeg zijn om grotere opdrachten aan te kunnen. Als een klant tussen zes en twaalf transporten per dag nodig heeft, moeten we daar meteen op kunnen inspelen”, zegt Marc Van den Broeck.

Hij wil naar eigen zeggen werken aan een verdere concentratie, waardoor Trafuco zich beter in de markt kan profileren. “Het gaat om specialisatie en met de juiste focus in de markt”, stelt Van den Broeck. Dat lijkt aardig te lukken in een gehavende sector waar 15 procent van de bedrijven moeite heeft het hoofd boven water te houden. Trafuco investeert niet alleen in organische en externe groei, het bedrijf breidt ook zijn vloot systematisch uit. In 2015 investeerde Trafuco in dertig nieuwe trekkers en tien inoxtankopleggers. Voor dit en volgend jaar komen daar nog eens veertig trekkers en twintig inoxopleggers bij.

‘Kilometerheffing is een pijnpunt’

Vandaag wordt de kilometerheffing voor vrachtwagens op de Belgische wegen officieel van kracht. Aan de grensovergangen tussen Nederland en België stonden vanochtend lange rijen vrachtwagens. In Wallonië blokkeerde een groep truckchauffeurs verkeerswegen en bedrijfszones. Er duiken technische problemen op met de verplichte on-boardunits die niet beschikbaar zijn of niet werken. De sector spreekt over complete chaos.

“De kilometerheffing is een pijnpunt”, reageert Marc Van den Broeck. “Iemand van ons is gedurende vier maanden permanent met dat dossier bezig geweest. En we zien dat er nog altijd technische zaken niet in orde zijn. Dat kan toch niet! Men duwt een wetgeving door onze strot. Voor de mobiliteit lost deze belasting niets op. En organisatorisch staat het systeem niet op punt. Daar heb ik een probleem mee. Zorg als overheid dat de wetgeving in orde is, dat het systeem technisch werkt, controleer en penaliseer.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content