Antwerpen verkoopt havenexpertise aan het Midden-Oosten

© belga

Consortium Antwerp Port (CAP) wordt de Havenautoriteit van de nieuwste haven van Oman. Dat grootse havenproject en de opbouw van een nieuwe stad scheppen kansen voor Vlaamse bedrijven.

Het Antwerpse Havenbedrijf en Rent-A-Port, een dochteronderneming van Ackermans & van Haaren (45 procent) en bouwgroep CFE (45 procent), werden door de Omaanse overheid weerhouden om de nieuwe diepzeehaven van Duqm in Oman vorm te geven en te leiden.

Daartoe richtten het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen en Rent-A-Port (elk 50 procent) CAP op: Consortium Antwerp Port. CAP heeft op zijn beurt met de Omaanse overheid de helft van de aandelen in Duqm Port, het gezamenlijke Omani-bedrijf dat Duqm gaat uitbouwen.

“CAP zal gedurende 25 jaar samen met de Omaanse regering havenautoriteit spelen van de nieuwe haven die sinds twee jaar in opbouw is. Wij investeren in het management, in operations en in marketing,” zegt Marc Stordiau, managing-director van Rent-A-Port. Stordiau en Marcel Van Bouwel, general manager, zijn beide oudgedienden van baggergroep Deme (AvH) en bezitten de overige tien procent van Rent-A-Port.

Het havenkennisbedrijf werd midden 2006 opgericht op initiatief van AvH-topman Luc Bertrand met de bedoeling de brede kennis en kunde van Vlaamse havens en gespecialiseerde bedrijven over de maritieme sector buiten Europa te exporteren. Met succes, want in nog geen vier jaar kan Rent-A-Port met 9 miljoen euro omzet in 2009 en 60 medewerkers fraaie referenties voorleggen: een tiental engineeringprojecten in uitvoering en vier grote havens met alles erop en eraan in een aantal landen van het Midden-Oosten, van Afrika, in Vietnam en dichter bij huis in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Drie specialisaties
De nieuwe diepzeehaven van Duqm mikt op drie specialisaties: petrochemie (Antwerpen heeft als tweede cluster ter wereld hier heel wat te bieden), overscheping van goederen die bestemd zijn voor de nabijgelegen Indiase groeimarkt en de industriële behandeling van basismetalen uit Oman. “Uiteraard zullen enorme mogelijkheden ontstaan voor allerlei toeleveringsbedrijven, ook in de bouw.” Maar Marc Stordiau ziet vooral kansen voor onze middelgrote havenbedrijven om mee te dingen met internationale aanbestedingen die Duqm Port zal uitschrijven.

Antwerpse expertise
“Als landlord van de haven van Duqm onderhandelen we met goederenbehandelaars, scheepvaartmaatschappijen en met fabrieken die zich willen vestigen op gespecialiseerde industrieterreinen. We zullen schoonheidswedstrijden organiseren voor bedrijven wanneer we in overleg met de lokale overheid subconcessies toewijzen,” lacht Stordiau. Het is immers de bedoeling om op termijn het beheer van kaaimuren te privatiseren en toe te vertrouwen aan gespecialiseerde bedrijven.

Antwerpse expertise die in aanmerking komt, kan zijn: containerbehandeling – “maar dan hoofdzakelijk voor het management, want de Omaanse overheid investeert zelf in kranen en uitrusting,” beklemtoont Marc Stordiau. Ook bulkbehandeling, overslag van liquide goederen, aanleg van drinkwater- en koelwatersystemen, elektriciteit, digitale kabels en ‘tankfarming’ of het beheren van oliereservoirs omdat grote olieconcerns dit steeds meer toevertrouwen aan aparte ondernemingen. Een andere beloftevolle niche is de behandeling van mineralen voor industriële toepassingen.

E.B.

Het volledige artikel leest u in Trends van donderdag 15 april.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content