Amper 314 Optima-klanten doen voorlopig beroep op Garantiefonds

14/06/16 om 13:05 - Bijgewerkt om 13:05

Bron: Belga

(Belga) In vier dagen tijd hebben amper 314 Optima-klanten een aanvraag ingediend bij het Garantiefonds. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Financiën.

Amper 314 Optima-klanten doen voorlopig beroep op Garantiefonds

Amper 314 Optima-klanten doen voorlopig beroep op Garantiefonds © BELGA

De Nationale Bank ging vorige week over tot blokkering van de rekeningen bij Optima Bank, om een gelijke behandeling te verzekeren van alle klanten en schuldeisers. Het Garantiefonds werd ingeschakeld om de tegoeden van gedupeerde klanten terug te betalen. Het Garantiefonds dekt tot 100.000 euro per persoon per bank. De tegoeden van zichtrekeningen, termijnrekeningen en kasbons worden in één keer terugbetaald. De terugbetaling gebeurt zo snel mogelijk, binnen een termijn van maximaal 20 werkdagen. Zowat 10.000 klanten van Optima kunnen aanspraak maken op het Garantiefonds. Dat was mogelijk vanaf 10 juni. Tot en met 13 juni bleken amper 314 Optima-klanten dat effectief te hebben gedaan. Zij meldden zich aan via het My Minfin-portaal. Mogelijk hebben zich ook nog klanten schriftelijk gemeld. Die moeten nog geteld worden. Bij de FOD Financiën verwacht men dat de vraag de komende dagen nog wel zal toenemen. De overheidsdienst staat alvast klaar om grotere aantallen aan te kunnen. Er is ook een contactcenter opgericht. Daar komen de vragen "met mondjesmaat toe", zo luidt het. De aanvragen bij het Garantiefonds door gedupeerde Optima-klanten worden nu onderzocht. Het is nog niet duidelijk voor hoeveel het Garantiefonds, dat gespijsd wordt door de banken, zal moeten tussenkomen. (Belga)

Onze partners