AMP trekt weg van de pers

© Dirk Van den Haute

Distributeur AMP staat bekend als leverancier van persproducten. Daar moet in de toekomst verandering in komen.

73 procent van de 580 miljoen euro geconsolideerde omzet die AMP vorig jaar naar eigen zeggen in ons land draaide, kwam nog van de verkoop van persartikelen. Dat percentage daalt elk jaar met ongeveer 7 procent. “Door de crisis verloren we in het eerste trimester van 2009 zelfs 20 procent. Die zijn nooit teruggekomen”, zegt CEO Dirk Van den Haute.

In een poging de consument toch naar de persverkooppunten te lokken, lanceerde AMP al een project met geschenkcheques. De distributeur wil binnenkort ook starten met Xample, een project waarbij allerhande fabrikanten productstalen kunnen verdelen via de 6000 persverkooppunten waaraan AMP levert.

Van den Hautes ambities reiken nog een stuk verder. “Met onze logistieke sterkte kunnen we morgen misschien evengoed bloemen leveren aan bloemenwinkels. Toen Humo het bier Tauro gratis weggaf, hebben we in 48 uur 2,5 miljoen flessen verspreid.”

AMP zal toch eerst het vertrouwen van de perswinkels opnieuw moeten winnen. Standaard Boekhandel en de Vlaamse Federatie van Persverkopers (VFP) klaagden de distributeur al aan voor machtsmisbruik omdat AMP de kosten voor persverkopers onlangs verdubbelde.

Behalve de kleinere nichedistributeurs Imapress en Tondeur Diffusion heeft AMP nauwelijks concurrentie op de Belgische markt. “Concentra en Rossel doen regionaal hun krantenbedeling zelf. Abonnementen worden door De Post bedeeld. We hebben dus geen monopolie”, analyseert Van den Haute. “We hebben wel een sterke positie, maar dat is niet erg als je je goed gedraagt. Ik denk dat mensen onderschatten hoe belangrijk het is om één sterke distributeur te hebben. Mocht AMP failliet zijn gegaan, weet ik niet hoe de markt het zou hebben gered.”

Zowel in het kort geding dat enkele dagbladhandelaars aanspanden als in de rechtszaak van Standaard Boekhandel werd AMP in het gelijk gesteld. Standaard Boekhandel gaat in beroep, VFP probeert het misbruik van de machtspositie aan te vechten bij de mededingingsautoriteiten. Misschien in de hoop dat ook de onenigheid over het aantal niet-verkochte exemplaren dat winkels terugsturen en terugbetaald krijgen, opgelost geraakt.

Sj.S.

Het volledige artikel over AMP leest u in Trends van 4 november.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content