Alweer prima cijfers van Telenet

Telenet © .
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Telenet heeft weer een boerenjaar achter de rug. De omzet steeg met 6 procent tot 1,8 miljard euro. De vrije kasstroom klom zelfs met 17 procent tot 279 miljoen euro. Het gros van dat geld gaat naar investeringen. Telenet betaalt geen dividend. Het koopt wel weer aandelen in.

Van de sappige groei van 6 procent bij Telenet tot 1,8 miljard euro komt 2 procentpunten van prijsstijgingen. “De overige 4 procentpunten zijn organisch”, zei chief financial officer Birgit Conix bij de voorstelling van de cijfers. De toegenomen verkoop van drie- en viervoudige bundels, van mobiel en van zakelijke diensten waren de motor achter de stijging.

De groei-jaren zijn achter de rug, maar de klanten blijven Telenet gemiddeld meer geld toestoppen. Telenet eindigde het jaar met 2,055 miljoen tv-abonnees (-1%), 1,57 miljoen internetabonnees (+3%) en 1,22 miljoen telefonieabonnees (+5%). Daarnaast hadden 1,001 miljoen klanten een mobiel abonnement (+12%). De mobiele opbrengst per klant is wel met 5 procent gedaald, door de overgang naar goedkopere tariefplannen en de door het mindere gebruik van sms.

Rapportering van klanten herzien

Telenet maakt voor internet en vaste telefonie een onderscheid tussen residentiële en kleinzakelijke klanten. Door de herklassering van 85.000 klanten, hoofdzakelijk in november, is het voor de buitenstaander echter onmogelijk om uit te maken hoe het abonnementenbestand in het jongste kwartaal over die twee groepen is geëvolueerd. In totaal won Telenet netto nog 13.700 internet- en 17.000 vastetelefonieklanten in het vierde kwartaal.

Het aantal triple-playabonnees steeg met 6 procent in 2015, net zoveel als de gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant (tot nu 50,6 euro, als we mobilofonie buiten beschouwing laten). Het klantenverloop op jaarbasis lag voor de verschillende diensten tussen 7 en 7,7 procent. Dat bleef daarmee bijna onveranderd. Met andere woorden, een internetklant blijft gemiddeld veertien jaar bij Telenet.

150.000 huisbezoeken

Conix verwees trots naar de net promotor score (NPS) van Telenet – een maat van loyauteit aan het merk. Die NPS steeg met maar liefst 35 procent in één jaar. Dat bewijst dat klanten de investeringen van Telenet op prijs stellen, vond Clerix. Een van die investeringen is de Helemaal Mee Tournee, een duur project waarmee Telenet eind 2015 al ongeveer 150.000 keer een technicus op klantenbezoek heeft gestuurd voor gratis advies over de installatie en de verbetering van de wifi-dekking.

Andere investeringen zijn de verhoging van de netwerksnelheid tot gemiddeld 114 megabit per seconde en de verrijking van de entertainmentpakketten met meer films en series en een volledigere sportverslaggeving (veldrijden, de Spaanse voetbalcompetitie of opnieuw voor de volgende drie seizoenen exclusief de Britse Premier League). Play Sports won 9 procent klanten tot 223.500. De groei kwam er vooral in het vierde kwartaal, toen Telenet fors promotie voerde. Er zijn nu 298.600 abonnees op filmpakketten en programma’s à la carte, meer dan dubbel zoveel dan in 2014.

Digitale abonnees krijgen in de eerste helft van 2016 de langverwachte eerste zelf geproduceerde tv-serie van Telenet te zien, Chaussée d’Amour. Zoals bekend stopte Telenet in februari 2015 ook 58 miljoen in een participatie van 50 procent in De Vijver Media (Vier, Vijf en Woestijnvis).

Omzet stijgt sterker dan winst

Over het hele jaar steeg de gecorrigeerde courante bedrijfskasstroommarge (ebitda) van Telenet – de belangrijkste gezondheidsbarometer van het bedrijf – met 4,9 procent tot 943,7 miljoen. Dat is iets lager dan de omzetverhoging, een gevolg van de gestegen investeringen.

In het vierde kwartaal daalde de ebitda zelfs tot 47,9 procent, tegenover 48,8 procent in hetzelfde kwartaal een jaar voordien en 53 procent of meer in de eerste drie kwartalen van 2015. De oorzaak was de voorbereiding van de integratie van Base, waarvoor volgens Conix een grote (en ongetwijfeld dure) consultant is ingehuurd.

In totaal bleven de investeringen van Telenet in 2015 bijna vlak op 383,6 miljoen euro. Netwerkuitbreiding was de grootste slokop, met nu 40 procent van de taart, tegenover 27 procent vorig jaar. De installatiekosten waren stabiel met 18 procent. De grootste wijziging zat bij de settopboxen, waarvan Telenet sinds november een nieuwe generatie uitbrengt die 1 gigabit per seconde aankan. Die uitgaven daalden tot 4 procent van de investeringen, tegenover nog 14 procent in 2014.

Schuld naar 4,1 keer courante bedrijfskasstroom

De vrije kasstroom – het geld dat Telenet kan uitkeren of investeren – steeg in 2015 met 17 procent tot 279 miljoen euro, ondanks 65,8 miljoen euro meer belastingbetalingen aan de fiscus. De sleutel voor de verbetering was het werkkapitaal, waarvan Telenet 86 miljoen euro minder nodig had. Telenet bespaarde in vergelijking met 2014 ook 34,8 miljoen aan rentelasten door zijn schuld te herfinancieren. Het gros van de schuld moet nu pas in 2023 worden terugbetaald en de eerste aflossing is pas in 2021.

Voor de overname van Base zat Telenet op een schuld van 3,4 keer de gecorrigeerde ebitda. Als de overname straks is afgerond, loopt dat op tot 4,1 keer de gecorrigeerde ebitda.

Telenet gaat vanaf 15 februari ook weer aandelen inkopen. Het gaat om maximaal 1,1 miljoen stuks – 1 procent van de aandelen – voor maximaal 50 miljoen euro over een periode van zes maanden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content