Alken-Maes boekt stevig verlies

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Na Brouwerij Palm boekt ook het nummer twee op de Belgische biermarkt stevig verlies. Het bedrijfsresultaat van de brouwer van Maes Pils en Cristal dook vorig jaar 11,4 miljoen euro in het rood. Alken-Maes nuanceert echter.

Na Brouwerij Palm boekt ook het nummer twee op de Belgische biermarkt stevig verlies. Het bedrijfsresultaat van de brouwer van Maes Pils en Cristal dook vorig jaar 11,4 miljoen euro in het rood. Alken-Maes nuanceert echter.

Het jongste jaarverslag van Heineken, de moeder van Alken-Maes, is vrij schaars met commentaar op de prestaties van de Belgische dochter.

Alken-Maes won marktaandeel in volume, luidde de commentaar. Uit de balanscijfers van vorig jaar wordt duidelijker waarom Heineken beperkt is met informatie. Het bedrijfsresultaat van de NV Brouwerijen Alken-Maes dook vorig jaar 11,4 miljoen euro in het rood. Het bedrijf maakt al verlies sinds 2010: 7,1 miljoen euro in 2010, en 5,1 miljoen euro in 2011. Ook de omzet kreeg de voorbije drie jaren klappen, met een daling van iets meer dan 7 procent. Uit de balans zou kunnen worden geconcludeerd dat de brouwer dus meer bier op de markt gooit, maar daar minder omzet mee maakt. Meer zelfs: het gerstenat wordt met verlies verkocht. Hebben de concurrenten dus gelijk, als ze klagen over de prijzenslag die Alken-Maes zou voeren?

Een woordvoerder bij Alken-Maes nuanceert. Het gaat om de statutair neergelegde balanscijfers, die niet noodzakelijk de onderliggende prestaties weergeven. “Zo kenden we vorig jaar in België een organische groei”, duidt woordvoerder Lars Vervoort. “Wij initiëren bovendien als het nummer twee in de markt, met een marktaandeel van 12 procent, zeker niet de prijzenslag. Wij bepalen niet de tendens tot promoties die in de retailmarkt heerst, maar volgen die eerder”.

De statutaire cijfers moeten volgens de woordvoerder met een grote korrel zout worden genomen. De exporttarieven bijvoorbeeld voor het abdijbier Affligem, dat in Frankrijk als een luxemerk wordt verkocht, zouden aan interne bedrijfstarieven worden verrekend. Al kan de onderneming dan weer geen enkel cijfer geven over de reële prestaties van de brouwer. Een richtsnoer? “De situatie is beduidend rooskleuriger dan in de statutaire cijfers.”

Het is zeker positief dat moeder Heineken investeert in zijn Belgische dochter. De bedrijfskosten stegen de voorbije vier jaar met een tiende. Innovaties (de nieuwe Maes Pils, Maes Radler) en extra reclame waren de meest opvallende uitingen van die investeringen. Alleen vertaalt zich dat in de balans van Alken-Maes voorlopig in verliescijfers. “Ons moederbedrijf heeft het volste vertrouwen in Alken-Maes, en in die optiek investeert Heineken verder in Alken-Maes. We evolueren sinds enkele jaren absoluut in de goede richting. Maar we willen zeker nog verder gaan. We willen de innovatieve uitdager op de Belgische markt zijn”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content