Albert Heijn wil ‘Vlaamse goesting’ begrijpen

Albert Heijn © BELGA

Het assortiment van de oer-Nederlandse supermarktgroep Albert Heijn, sinds 2011 actief in ons land, wordt steeds Vlaamser. Zowat 1.500 artikelen in de Belgische Albert Heijn-winkels zijn typisch Vlaams. Dat zegt Luc de Baets, algemeen directeur van Albert Heijn België. Maar het kan nog Vlaamser, luidt het.

De Nederlandse keten opende de voorbije week in Nijlen zijn 25ste Belgische winkel, . Precies halfweg de ambities die bij de komst in 2011 werden uitgesproken: 50 winkels in heel Vlaanderen tegen 2016. Vandaag heeft Albert Heijn een marktaandeel van ‘boven de 2 procent’, aldus De Baets.

Op hoeveel winkels de Nederlandse keten – zelf spreekt De Baets consequent over ‘de kruidenier’ – mikt op langere termijn blijft evenwel een goed bewaard geheim. “We hebben de ambitie om wat groter te worden daarna”, luidt het voorzichtig.

Vlaamse goesting

Of die groei ook in Wallonië en Brussel zal plaatsvinden? “We willen eerst de Vlaamse goesting goed begrijpen. We hebben die 50 winkels nodig om vaste grond onder de voet te voelen”. Albert Heijn wil dat doen met een mix van Vlaamse en Nederlandse producten. In het assortiment duiken steeds meer Vlaamse producten op. In vergelijking met één van de 800 Nederlandse Albert Heijn-wnkels verschilt het assortiment tien procent, aldus de in Sluis geboren algemeen directeur. Zo zijn de laatste vier weken 25 nieuwe soorten vlees in de Vlaamse rekken gelegd, gaande van dunne lende tot gekruid gehakt. “Wij kennen dat niet. In Nederland kruid je zelf je gehakt”. Zowat 1.500 artikelen in de Belgische Albert Heijn-winkels zijn typisch Vlaams.

Vlamingen aan de verse melk

Toch worden de Nederlandse roots niet verborgen. “We worden steeds Vlaamser, maar je mag niet verloochenen dat je ‘heritage’ hebt”, aldus de Baets. De Nederlandse kaas en vla liggen prominent in de rekken. Net als de pindakaas en de chocoladehagel, naast de speculoospasta. Veel bio en – ongewoon in België – verse melk. “We willen de Vlamingen aan de verse melk helpen”. Kruisbestuiving is er ook. De Nederlandse online-winkels hebben zowat 700 Vlaamse producten in hun assortiment. In de Nederlandse supermarkten in het grensgebied vind je ‘Vlaams’ vlees in de rekken.

Albert Heijn werft aan

Terwijl concurrent Delhaize een zware herstructurering doorvoert, en wil snijden in de loon- en arbeidsvoorwaarden, werft Albert Heijn bij elke opening fors aan. De teller staat op 1.750 personeelsleden. Tegen eind 2015 zullen dat er 2.500 zijn. De personeelskosten niet meteen een item. “We wisten hoe de Belgische arbeidsmarkt in elkaar zat toen we naar hier trokken”, vertelt de topman. “Voor ons is het belangrijk om een mix van mensen in onze winkels te hebben, van jong naar oud”, verduidelijktde topman.

Leveranciers

Enkele maanden geleden kwam de Nederlandse keten onder vuur te liggen. Landbouworganisaties haalden uit naar Albert Heijn. De keten zou zware neerwaartse druk op de leveranciersprijzen uitoefenen. De Baets ontkent. “We kunnen door ons logistiek systeem heel efficiënt werken. We bieden marktconforme prijzen aan onze leveranciers. De relaties met onze leveranciers onderhouden we voor meerdere jaren.” De groep werkt met 100 Belgische leveranciers. De Baets had zes weken terug over de problematiek een onderhoud met Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche. “We gaan elkaar op de hoogte houden,” luidt het. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content