Albert Heijn neemt Colruyt in het vizier

18/01/12 om 08:35 - Bijgewerkt om 08:35

Bron: Trends

Typisch Nederlandse producten zoals zoete mayonaise en vla zijn niet de beste wapens om onze markt te veroveren, daarom heeft de keten zijn assortiment uitgebreid. En de prijzen worden scherp.

Albert Heijn neemt Colruyt in het vizier

© Image Globe

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn wil 50 winkels in Vlaanderen tegen 2016. Typisch Nederlandse producten zoals zoete mayonaise en vla zijn niet de beste wapens om onze markt te veroveren, daarom heeft de keten zijn assortiment uitgebreid. En de prijzen worden scherp. In 2011 opende Albert Heijn al met succes winkels in Brasschaat en in Stabroek. In 2012 komen er zeker acht bij. Tegen 2016 mikt moederbedrijf Ahold op 50 winkels in Vlaanderen.

"Eigenlijk is dat niks", relativeert de Nederlandse retailexpert Gerard Rutte. "Dat zijn slechts tien winkels per jaar, veel te traag. Terwijl er al grote investeringen nodig zijn om het assortiment en de logistiek aan te passen. Albert Heijn zou beter nu al stoppen, want als ze het echt menen, dan plannen ze veel meer winkels of doen ze een grote overname."

Huismerken

Het wordt een hele klus om geschikte locaties te vinden, maar daarna kan Albert Heijn met zijn competitief geprijsd assortiment een sterke troef uitspelen. Bovendien tekenen de producten van de huismerken inclusief de verse producten voor de helft van de omzet.

"Met de meeste van onze leveranciers voor de huismerken is er een heel transparante relatie. Iedereen weet exact hoe de kostenstructuur in elkaar zit. Dat is iets wat we gebruiken bij de onderhandelingen met de A-merken", zegt Kiki Stiemer die bij Ahold verantwoordelijk is voor het Europese inkoopbeleid van de huismerken. "Een merkenproducent mag dan wel met een prijsverhoging naar ons stappen, dankzij onze eigen productiekennis kunnen we goed inschatten of een verhoging gerechtvaardigd is. En als de onderhandelingen volledig crashen, dan hebben we een waardig alternatief achter de hand."

Voor Albert Heijn zijn huismerkproducten cruciaal. "Om loyale klanten te hebben, moet je een sterk merk hebben", zegt Stiemer. "Je mag het effect niet onderschatten bij klanten als hun koelkast volstaat met producten waar telkens ons logo op staat. Dat creëert een band en vertrouwen."

Het assortiment (waaronder 4500 huismerkproducten) in de Nederlandse winkels is niet zomaar over te plaatsen naar schappen in Vlaanderen. "Er zijn meer dan tweehonderd unieke 'Belgische' producten geïntroduceerd. Vaak is dat niet meer geweest dan de aanpassing van de naam. Wat bij ons karbonade heet, wordt bij jullie kotelet genoemd."

"Maar er zijn ook nieuwe producten geïntroduceerd. Het bekendste voorbeeld is de Belgische mayonaise die heel anders smaakt dan de typisch zoete Nederlandse mayonaise. Die nieuwe saus kent overigens succes in Nederland. Aan het vers assortiment is ook stoofvlees toegevoegd, dat is blijkbaar essentieel voor de Vlaming", lacht Stiemer.

De prijzen van Colruyt In prijszetting is Albert Heijn resoluut: concurrenten zoals Colruyt en Delhaize mogen hun borst nat maken.

"We zijn ervan overtuigd dat we regelmatig de goedkoopste kunnen zijn, zowel voor huismerken als voor A-merken. Naast onze scherpe prijzen, pakken we regelmatig uit met sterke promoties waarmee we onder de prijzen van de concurrentie duiken", zegt Stiemer. (SF)

Lees meer over:

Onze partners