Albert Heijn blijft uitbreiden in Vlaanderen

© belga
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn blijft bij zijn plannen om onder het eigen merk en op eigen kracht uit te breiden in Vlaanderen.

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn blijft bij zijn plannen om onder het eigen merk en op eigen kracht uit te breiden in Vlaanderen.

“We hebben geleerd uit de fouten van het verleden”, zei topman Corné Mulders van Albert Heijn België op Trends Lunch, een evenement van Trends.

Bijna twee jaar geleden opende Albert Heijn zijn eerste vestiging in Brasschaat. Ondertussen heeft het vijftien winkels verspreid over Vlaanderen. De omzet van die winkels is nog altijd een goed bewaard geheim. Tegen 2016 moeten er 50 vestigingen zijn.

Over de reden dat de keten mikt op 50 winkels, hield Corné Mulders, de topman van Albert Heijn België, zich op de vlakte op Trends Lunch. “Het heeft niets maken met rendabiliteit of de opening van een Vlaams distributiecentrum. De expansie loopt lekker, we zitten op schema. De winkels zijn al rendabel, maar het spreekt voor zich dat alle opstartkosten nog niet zijn terugverdiend. Het is nog een bescheiden operatie.”

Onlangs opende Albert Heijn een winkel in Bredene, de volgende komt in Turnhout. Het is de bedoeling in Vlaanderen een uitgebreid netwerk uit te bouwen. Brussel en Wallonië staan voorlopig niet op de planning. Alles op een tweetalige leest schoeien, is te complex.

“Onze les geleerd”

Als retailers over de landsgrenzen kijken, kiezen ze vaak voor de overname van een lokale keten, al dan niet met behoud van het oorspronkelijke merk. “Dat is voor België nooit een optie geweest. We hebben een merk dat een enorme aantrekkingskracht heeft op de Vlamingen die in de grensgemeenten wonen. Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, is in de jaren negentig sterk gegroeid door zulke overnames, die een zak geld kostten. Maar dat heeft het bedrijf op een haar na de dieperik in gestort. De groei was niet duurzaam en bovendien werden we geconfronteerd met een boekhoudschandaal. De huidige toplieden en ikzelf hebben die tijd meegemaakt. Wij hebben onze les geleerd. We bouwen de Vlaamse activiteiten liever iets trager uit, maar wel op eigen kracht.”

In Nederland is verkopen met verlies toegelaten. Albert Heijn doet dat geregeld in zijn Nederlandse supermarkten. Met die tactiek van scherpe promoties probeert het zo veel mogelijk trafiek naar zijn winkels te genereren. “In Vlaanderen is dat verboden, dus doen we dat niet. We moeten hier roomser zijn dan de paus. We zijn een buitenlandse speler en dan wordt van dichterbij gevolgd, niet alleen door onze rechtstreekse concurrenten. We kunnen ons geen misstappen veroorloven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content