Alain Moreau (CEO Deutsche Bank België): ‘In België gaat het héél goed met Deutsche Bank’

ALAIN MOREAU "Een hoge winst is niet onze prioriteit." © Tim Dirven
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Terwijl Deutsche Bank, de grootste bank van Duitsland, op groepsniveau met problemen blijft kampen, heeft Alain Moreau vertrouwen in de toekomst van het Belgische bijkantoor.

Deutsche Bank heeft een nieuwe CEO, Christian Sewing, en een nieuwe strategie. En toch blijft de instelling de reputatie torsen dat ze een probleembank is. De Amerikaanse speculant Steve Eisman heeft de bank in zijn vizier genomen. Hij werd bekend toen hij in de aanloop naar de financiële crisis van 2008 massaal inzette op een koersdaling van de banksector. Nu is hij short gegaan op Deutsche Bank.

Volgens Eisner is de lage rendabiliteit het grootste probleem van de groep. Ondanks een balanstotaal van 1475 miljard euro is ze er de voorbije drie jaar niet in geslaagd winst te maken. De beurskapitalisatie van 23 miljard euro ligt onder die van KBC (29 miljard euro), en die bank is vijf keer kleiner.

“De groep heeft moeilijke jaren achter de rug”, bekent Alain Moreau, de CEO van Deutsche Bank België. “Ze had te kampen met juridische claims en boetes, die reputatieschade hebben veroorzaakt. De boekjaren 2015 en 2016 waren verlieslatend, maar vorig jaar was er toch een kleine winst voor belastingen. Operationeel was de bank in 2017 voor het eerst weer rendabel.”

Ondanks zijn ontslag in april heeft de vorige CEO, de Brit John Cryan, volgens Moreau wel degelijk veel veranderd: “Hij heeft de belangrijkste juridische problemen opgelost en een aanzet gegeven tot kostenreducties en tot de herstructurering van de bank. De activiteiten in Polen en Portugal zijn verkocht. De fusie van Deutsche Bank en Postbank wordt in het tweede kwartaal afgerond. De vermogensbeheertak DWS is deels naar de beurs gebracht. Er is 8 miljard euro vers kapitaal opgehaald, waardoor de groep nu een sterke kapitaalratio van 13,4 procent heeft. Zeggen dat er de voorbije jaren niets gebeurd is, klopt niet.”

Maar het probleem van de winstgevendheid blijft, en dus blijft het ook zoeken naar een geschikt verdienmodel. In het verleden was de zakenbank de belangrijkste winstmotor van de groep. Maar de voorbije jaren was Deutsche Bank geen partij voor de concurrentie, de reuzen van Wall Street zoals Goldman Sachs en JP Morgan. De Amerikaanse activiteiten hadden het moeilijk en de opbrengsten uit de handel in obligaties en derivaten vielen ver terug.

Terug naar de roots

Met de benoeming van Christian Sewing keert Deutsche Bank terug naar zijn roots. “De focus wordt verlegd naar Europa”, zegt Moreau. “Deutsche Bank wil een leidende Europese bank zijn, zij het met een wereldwijde aanwezigheid. We tellen 1 miljoen Europese bedrijfsklanten, en die willen we overal in het buitenland kunnen helpen.” De activiteiten in de Verenigde Staten worden afgebouwd. Daarbij gaat een duizendtal banen verloren.

Analisten vragen zich af of die herstructurering zal volstaan om de zakenbank er bovenop te krijgen. Moody’s schrijft in een recent rapport dat het onduidelijk is hoe de afgeslankte zakenbank kan concurreren met haar Amerikaanse collega’s en tegelijk aanvaardbare winstcijfers kan voorleggen. “Het nieuwe management staat voor de delicate uitdaging de inkomsten op te trekken, de kosten te verlagen, het menselijk kapitaal te behouden en de technologische platformen te herstellen”, luidt de commentaar van het ratingbureau.

De nieuwe strategie voorziet in een shift naar minder volatiele en risicodragende bankactiviteiten. Concreet noemt Sewing de private bank voor vermogende klanten, de consumentenbank en het vermogensbeheer als de kernactiviteiten die moeten zorgen voor groei en stabiele inkomsten.

Op zakelijk vlak hoort daar het betalingsverkeer voor bedrijven bij, waarin Deutsche Bank een van de marktleiders is. Al die activiteiten samen moeten tegen 2021 twee derde van de inkomsten vertegenwoordigen, tegenover iets meer dan de helft in 2015.

Advies voor vermogende klanten

Dat Deutsche Bank zich meer concentreert op haar retailactiviteiten is goed nieuws voor het Belgische bijkantoor. Dat heeft zich als een adviesbank voor vermogende klanten en beleggers in de markt gezet. “De strategische keuzes van de groep zullen geen negatieve impact hebben op Deutsche Bank België”, zegt Moreau. “In Duitsland gaat de groep na de fusie van Deutsche Bank en Postbank 20 miljoen particuliere klanten bedienen. Buiten Duitsland wordt vooral gemikt op groei in Spanje en Italië, maar ook in België. De groep trekt ook 750 miljoen euro uit voor investeringen in de digitalisering.”

Volgens Moreau ligt de strategie van Deutsche Bank België helemaal in lijn met die van de groep: “Er wordt mij altijd gevraagd of de Belgische activiteiten van Deutsche Bank worden verkocht. Als dat ooit het plan is geweest, zou het al lang gebeurd zijn. In België gaat het héél goed met Deutsche Bank. Over de voorbije vijftien jaren zijn de activa onder beheer jaarlijks met 11 procent gegroeid en de inkomsten gemiddeld met 5 procent. Wij waren een van de voorlopers in de ontwikkeling van digitale technologische platformen.”

Deutsche Bank België had vorig jaar 325.000 klanten. Dat aantal blijft al een tijdje stabiel, maar de vermogens die de klanten aan de bank toevertrouwen stijgen, beklemtoont Moreau. Vorig jaar beheerde ze 22,5 miljard euro. Zowat 60 procent daarvan zijn beleggingen, 40 procent spaargeld. Deutsche Bank België telt 34 kantoren en 700 medewerkers. Als een van de weinige banken in ons land nam de werkgelegenheid de voorbije jaren met 15 procent toe.

“Deutsche Bank België boekte vorig jaar 170 miljoen euro omzet uit haar commerciële franchise. Dat was het beste cijfer uit de geschiedenis”, zegt Moreau.

Die groei weerspiegelt zich niet in winstcijfers. Deutsche Bank België draaide vorig jaar voor de eerste keer maar net break-even. De jaren daarvoor was er wel winst. Daarvoor verwijst het management naar de zware investeringen in IT.

“Het resultaat zal in 2018 opnieuw positief zijn. Maar los daarvan is een hoge winst niet onze prioriteit”, licht Moreau toe. “Onze prioriteiten zijn: tevreden klanten en de bank verder laten groeien als leider in beleggingsadvies. Dat doen we dankzij de kwaliteit van ons aanbod en advies, gecombineerd met zo laag mogelijke kosten voor onze klanten. Op die manier kunnen we ons onderscheiden van andere banken.”

Grotere schaal

Door meer klanten en middelen aan te trekken wil Deutsche Bank België profiteren van de grotere schaal. “Op die manier kunnen we de kosten voor onze klanten laag houden”, zegt Moreau. “Verschillende andere banken hebben onvoldoende kritische massa, waardoor ze hun hoge kostenstructuur moeten verhalen op de klanten. Deutsche Bank België was al een van de goedkoopste banken, en we hebben het voorbije jaar de instap- en de transactiekosten van bepaalde producten verder verlaagd.”

Moreau ziet in de Europese regulering MiFID2 een bondgenoot: “In januari 2019 zullen de klanten voor het eerst een overzicht krijgen van alle kosten die de banken hen aanrekenen. Wij denken dat dit voor veel klanten een schok zal zijn. Een aantal banken houdt zijn winstmarges op peil door fors kosten aan te rekenen. Daar kunnen wij ons voordeel mee doen.”

Als onderdeel van haar adviesstrategie lanceert de bank deze zomer een nieuw digitaal platform. “Elke gepersonaliseerde klantenportefeuille wordt voortaan digitaal opgevolgd”, zegt Moreau. “Klanten kunnen koop- en verkoopadviezen krijgen en raad over de samenstelling van hun portefeuille. Niet om de zoveel maanden als ze op kantoorbezoek komen, maar continu. Deutsche Bank is als eerste bank in België klaar om digitaal advies te geven: proactief en 100 procent aangepast aan de persoonlijke doelen van elke klant.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content