Akkoord over modernisering organisatie havenarbeid: ‘Wet-Major blijft behouden’

© BELGA

Er is een akkoord bereikt met de Europese Commissie over de modernisering van de organisatie van de havenarbeid in ons land, meldt minister Peeters.

Vicepremier en minister van Werk Kris Peeters heeft met eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc een akkoord bereikt over de aanpassing van de wet-Major die de havenarbeid in ons land regelt. Dat heeft hij vrijdagavond aangekondigd. België krijgt tot 1 juli 2016 tijd om het akkoord om te zetten in Belgische wetgeving. Vervolgens wordt de modernisering stapsgewijs ingevoerd over een periode van vier jaar.

Het akkoord met Bulc houdt volgens Peeters “een onafwendbare modernisering” in van “de manier waarop de havenarbeid in ons land is georganiseerd”. “De essentie van ons systeem van havenarbeid blijft evenwel behouden, met inbegrip van de wet-Major”, verzekert de CD&V-vicepremier in een mededeling.

Peeters onderhandelt al maanden met Bulc en de sociale partners over aanpassingen aan de wet-Major. De wet bepaalt dat enkel erkende havenarbeiders in de havengebieden arbeid mogen verrichten. Voor de Commissie is het onaanvaardbaar dat havenbedrijven in België enkel met erkende havenarbeiders uit de pool kunnen werken.

De Commissie stuurde de regering daarover reeds in maart vorig jaar een ingebrekestelling. Zo’n procedure kan tot een veroordeling door het Europese Hof van Justitie leiden. “Het was een krachttoer om de havenarbeid in overleg met alle betrokkenen te moderniseren naar de verwachtingen van de Europese Unie, en zo een veroordeling van ons land te vermijden. We hebben onze verantwoordelijkheid genomen en zwaar geïnvesteerd in overleg om een akkoord te bereiken. Het was de enige weg om tot deze oplossing te komen”, aldus Peeters. De minister had Bulc donderdag een ultiem voorstel overgemaakt.

‘Als bedienden mogen voortwerken met logistiek contract, is probleem opgelost’

Fernand Huts, de baas van Katoen Natie, is nog niet op de hoogte van het akkoord. Cruciaal voor hem is of hij nu kan blijven voortwerken met logistieke bedienden.

België werd door de Europese Commissie in gebreke gesteld na een klacht van Huts na een conflict met de vakbonden. Hij zette ‘gewone’ bedienden in bij dochterbedrijf Logisport, en niet de erkende havenarbeiders uit het logistieke contingent, die vallen onder paritair comité 301 en waarvan de erkenning geregeld wordt door de wet-Major.

Akkoord over modernisering organisatie havenarbeid: 'Wet-Major blijft behouden'
© Belga

“Ik weet niet wat er in het akkoord staat, maar mijn grote bekommernis is dat we willen kunnen blijven verderwerken in e-commerce en logistiek onder de bediendekoepel en cao 226”, reageert Huts vrijdag.

“Ik wil geen discriminatie met bpost, die tot op heden geen problemen hadden met de inzet van personeel met cao’s voor de overheid. Ik zou ontgoocheld zijn mocht er geen zekerheid zijn voor de logistiek. Ik hoop dus dat er een oplossing gevonden is.” (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content