‘Advertenties van Neckermann over prijsverlaging zijn misleidend’

Neckermann © BELGA

JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, heeft reisorganisator Neckermann verzocht om zijn radiospot ‘Nancy van de laagste prijsgarantie’ en de advertentie met de titel ‘Prijzen permanent verlaagd!’ aan te passen of stop te zetten.

Volgens JEP is de manier waarop over de prijsverlaging wordt gecommuniceerd misleidend. Zowel in de radiospot ‘Nancy van de laagste prijsgarantie’ als in de printadvertentie ‘Prijzen permanent verlaagd!’ bracht de grote baas van Neckermann, Marco Ferber, de boodschap dat ‘de prijzen van onze vliegvakanties permanent worden verlaagd’.

Voorts luidt de boodschap: ‘Dit is geen tijdelijke promotie maar wel een structurele prijsaanpassing en vormt toch al gauw een besparing van 100 euro per persoon.’ De advertenties verschenen ook in Franstalige media onder de titel ‘Sophie des meilleurs prix garantis’ en ‘Prix définitivement réduits!’.

De JEP vindt dat de manier waarop over de prijsverlaging werd gecommuniceerd misleidend kan zijn voor de gemiddelde consument. Zo is er geen referentieprijs waarop de prijsverlaging wordt toegepast. De absolute formulering in de reclames wekt de indruk dat het gaat om een uniforme korting van 100 euro, en een woord als ‘permanent’ kan door de gemiddelde consument worden geïnterpreteerd als verwijzend naar de volstrekte onherroepelijkheid van de aangekondigde structurele prijsverlaging.

Neckermann heeft vijf dagen om in beroep gaan tegen deze uitspraak in eerste aanleg. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content