Advertentiemarkt groeit wereldwijd met 10,6 procent

De mediabestedingen zijn vorig jaar wereldwijd uit de recessie geklommen. Ten opzichte van 2009 was er sprake van een groei met 10,6 procent. In totaal adverteerden bedrijven voor 503 miljard dollar, zo maakte marktonderzoeker Nielsen woensdag bekend.

Het meest werd geadverteerd in de regio’s Midden-Oosten/Afrika en Latijns-Amerika. Daar namen de bestedingen met respectievelijk 26,7 procent en 21,2 procent toe.

In Europa herstellen de markten zich voorzichtig van de recessie. België, Frankrijk, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk zaten op een stijging rond 10 procent. Het WK voetbal zorgde voor een piek in het tweede kwartaal van 2010, de bestedingen namen in die periode toe met bijna 13 procent.

Van de in totaal 37 onderzochte landen lieten 23 landen een dubbelcijferige groei zien. “Na een zwak 2009, waarin de mediabestedingen binnen alle markten behalve Azië daalden, is dit een heldere indicatie dat adverteerders weer vertrouwen hebben”, aldus Randell Beard van Nielsen.

Televisie groeide fors

De advertentiemarkt vertoonde in 2010 een duidelijk herstel. “Alle internationale regio’s en traditionele media (televisie, radio, dagbladen en tijdschriften) lieten een positieve ontwikkeling zien.”

Vooral televisie groeide fors met 13,1 procent. Daarmee steeg het marktaandeel van televisie tot 62 procent, een nieuw record. De mediabestedingen aan radio namen toe met 8,5 procent, gevolgd door de dagbladen (7 procent). Tijdschriften noteerden de minste groei met 4,9 procent. Alleen in Latijns-Amerika liet dit advertentiemedium een dubbelcijferige groei zien van 14,9 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content