Accenture, Care en Lipton tonen zich solidair

05/05/10 om 12:02 - Bijgewerkt om 12:02

Bron: Trends

Accenture, Care en Unilever en Lipton Tea zijn dit jaar gelauwerd door Solidaritest. Dat beloont elk jaar bedrijven die bijdragen tot maatschappelijk verantwoord ondernemen of die projecten voor maatschappelijke solidariteit op poten zetten. Dat gebeurt op basis van een enquête van Vigeo België in samenwerking met onder andere het Rode Kruis en Forum Ethibel.

Accenture, Care en Lipton tonen zich solidair

© Huizencomplex in Sri Lanka (foto Belga)

Accenture nam voor het eerst deel aan Solidaritest. De werknemers worden ertoe aangezet om zich in te zetten voor maatschappelijke projecten en het bedrijf focust zelf ook op de tewerkstelling van kansengoepen, vooral dan allochtonen.

Schoonmaakbedrijf Care is onder andere actief in de ontwikkelingssamenwerking via bouwprojecten in Sri Lanka en Zuid-Afrika. Unilever Lipton Tea financiert onder andere projecten voor kinderen in ziekenhuizen.

Andere bedrijven die Solidaritest in de kijker zet zijn Axa, KBC, Sodexo, SD Worx, Dexia, Torfs en zelfs Pidpa, de Provinciale en Intercommunale drinkwatermaatschappij van de Provincie Antwerpen die geld vrijmaakt voor een duurzame drinkwatervoorziening in landen als Gambia, Benin en Vietnam.

Solidaritest organiseert ook een jaarlijkse poll bij CEO's om na te gaan in welke mate een bedrijf het personeel stimuleert om zich in te zetten voor projecten die maatschappelijk zwakkeren ten goede komen. 15 procent van de bedrijven zetten hun personeel er inderdaad toe aan om deel te nemen aan zo'n projecten. Dat is iets minder dan in 2009 toen meer dan 18 procent van de bedrijven de vraag positief beantwoordden. Aan de andere kant blijkt dan weer dat bedrijven meer dan vroeger steun verlenen aan humanitaire projecten in binnen- en buitenland. 38,6 procent van de respondenten stappen daarin mee, tegen 34,5 procent vorig jaar.

A.M

Lees meer over:

Onze partners