AB InBev zoekt hoofdkantoor

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev kende vorig jaar in de meeste landen een stevige organische groei. Maar wisselkoerseffecten drukten de gerapporteerde cijfers. Het belangrijkste nieuws is evenwel dat de nieuwe fusiegroep van AB InBev en SABMiller nog niet heeft gekozen waar het hoofdkantoor zal komen.

Het hoofdkantoor van AB InBev bevindt zich in Leuven. Daarnaast zijn er hoofdkantoorfuncties in New York. CEO Carlos Brito liet bij de voorstelling van de jaarresultaten weten dat nog niet beslist is waar het hoofdkantoor gevestigd zal zijn na de fusie met SABMiller. De maatschappelijke zetel heeft en houdt zijn adres op de Grote Markt 1 in Brussel. SABMiller heeft zijn hoofdkantoor in Londen.

“In het hoofdkantoor in Leuven werken 750 mensen, van wie ruim 200 voor wereldwijde activiteiten. Het gaat vooral om financiële, juridische, technische, aankoop-, export- en O&O-functies”, zegt AB InBev-woordvoerder Kathleen Van Boxelaer. “De ruim 500 andere collega’s werken voor de zone Europa of de businessunit Benelux, die ook worden aangestuurd vanuit de hoofdzetel. In ons kantoor in New York werken 160 mensen voor de wereldwijde activiteiten.”

Sterke dollar, zwakkere resultaten

AB InBev is vandaag de enige verliezer in de Bel-20. De onderneming heeft in de meeste landen een goed jaar achter de rug. Er waren onder meer sterke groeicijfers voor de merken Budweiser, Corona en Stella Artois. Die groeiden in volume met ruim 7 procent, en staan voor 18 procent van het wereldwijde biervolume (een totaal van 413 miljoen hectoliter). De omzet groeide nog sterker (+ bijna 13%). Daarmee levert het trio 22 procent van de bieromzet van de groep (bijna 41 miljard dollar).

Budweiser, Corona en Stella Artois zijn premiummerken, die duurder aan de man worden gebracht. Ze hebben iets schijnbaar exclusiefs, waarvoor de klant bereid is er meer te betalen. Budweiser is ‘Amerika in een flesje’, en staat voor festiviteiten en optimisme. Stella Artois speelt met (Belgisch) erfgoed, kwaliteit en vakmanschap. Corona is dan weer het ‘strandbier’, leuk voor escapisme en ontspanning. Niet toevallig is het Mexicaanse bier de sponsor van de World Surf League.

Onder meer dankzij de groei van die wereldwijde merken zijn de organische omzet en de winstgevendheid van AB InBev vorig jaar toegenomen. Maar de gerapporteerde cijfers tonen een ander beeld. Daar gaat AB InBev er over de hele lijn op achteruit. Dat komt vooral door wisselkoerseffecten. Die drukten de omzet met 6 miljard dollar en het bedrijfsresultaat met 2,2 miljard dollar. Ook de gerapporteerde nettowinst ging omlaag.

Vooral in Brazilië, na de Verenigde Staten de belangrijkste markt voor de brouwer, voelde AB InBev de wisselkoerseffecten. De officieel gerapporteerde omzet daalde met liefst 2,3 miljard dollar, een gevolg van de zwakke real. Maar AB InBev verkocht ook minder, al deden de premiummerken het ook in Brazilië goed. Het marktaandeel van de brouwer daalde er met ruim een procent, naar 67,5 procent. Heineken was een van de winnaars vorig jaar in Brazilië. Ook in 2016 blijft Brazilië een moeilijke markt, verwacht AB InBev.

Grootste markt, moeilijke markt

De achteruitgang in de Verenigde Staten pleziert de belegger evenmin. AB InBev kachelde vorig jaar op alle gebieden achteruit in zijn grootste markt: in volume, omzet, winstgevendheid én marktaandeel. Uiteraard spelen daar geen wisselkoerseffecten. De Verenigde Staten zijn goed voor 32 procent van de geconsolideerde omzet, of bijna 14 miljard dollar. De volumes daalden met ruim 2 procent, en de winstgevendheid met bijna dubbel zoveel.

Het marktaandeel van de brouwer blijft gestaag dalen, van 49 procent in 2009 naar 45 procent vorig jaar. “Verder dalen kan niet meer”, beseft CEO Carlos Brito. “We moeten minstens ons marktaandeel kunnen behouden. Dat wordt nu onze topprioriteit.” De merken die in de Verenigde Staten blijven afkalven, zijn de sterke lokale merken, zoals Budweiser en Bud Light. “De daling van die merken vertraagt”, nuanceert Brito. “Ze gaan er al jaren op achteruit, maar we geloven dat we het tij kunnen keren. Dat hebben we ook gedaan met lokale merken die het moeilijk hadden in andere landen, zoals Brazilië en het Verenigd Koninkrijk.”

Stella Artois doet het wel goed in de Verenigde Staten. Het steeg vorig jaar alweer met dubbele procentcijfers, wat het volume naar de grens van anderhalf miljoen hectoliter duwt. Dat is ook goed nieuws voor de brouwerij in Leuven, want daar wordt Stella Artois voor de Verenigde Staten gebrouwen.

In zijn andere grote markten, Mexico en China, blijft AB InBev wel goed scoren. In Mexico is dat niet zo moeilijk, want de algemene markt blijft groeien. Ook de tweede grote brouwer, Heineken, haalt er met de vingers in de neus mooie cijfers.

Opvallender is het succes in China. De algemene biermarkt krimpt er al twee jaar, na decennia van enorme groei. Maar AB InBev (met een marktaandeel van 19%) zag zijn volumes licht stijgen. Bovendien bestaat de helft van de verkoop er uit de duurste merken, zoals het lokale Harbin, en Budweiser en Stella Artois. China staat nu voor bijna een tiende van de omzet en 18 procent van het volume.

In China is SABMiller de marktleider, met Snow. Maar normaal worden die activiteiten in China verkocht als AB InBev SAB Miller overneemt.

Fiscale rulings

Carlos Brito kwam ook terug op de beslissing van de Europese Commissie rond fiscale rulings. De Commissie verwierp midden januari het Belgische systeem van ‘ regeling op overwinsten’, ook wel excess profit rulings genoemd. Dat systeem houdt in dat een Belgische afdeling van een multinational geen belasting hoeft te betalen op het deel van haar winst die ze dankt aan het feit dat ze deel uitmaakt van een internationale groep (bijvoorbeeld doordat ze gebruik kan maken van de knowhow van de groep).

De brouwer heeft een Belgisch vehikel, Ampar, dat gebruikmaakt van een ruling rond overwinsten. “We steunen de Belgische overheid in haar protest tegen de beslissing”, zegt de CEO. “We zouden onderworpen worden aan een dubbele belasting, dat is onzinnig. We willen een stabiel wettelijk kader voor het zakenleven.” In zijn jaarverslag verwijst de brouwer naar de beslissing van de Europese Commissie. Die kan een financiële impact hebben, maar AB InBev kleeft daar nog geen cijfer op. Er is evenmin een voorziening aangelegd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content