AB InBev wil Corona in Canada zelf verkopen

26/02/14 om 14:35 - Bijgewerkt om 14:35

Bron: Trends

AB Inbev gaat zijn Mexicaanse premiummerk Corona vanaf maart zelf verkopen in Canada. Het betaalt daarvoor een verbrekingsvergoeding van 46 miljoen euro aan de huidige verdeler, MolsonCoors.

AB InBev wil Corona in Canada zelf verkopen

© Reuters

Vorig jaar kocht AB Inbev de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo, de eigenaar van het internationaal erg succesrijke premiummerk Corona. Vorig jaar werd 40 miljoen hectoliter bier van dat merk verkocht, de Verenigde Staten meegeteld. Maar in dat land mag AB inBev het merk niet zelf verkopen, na een uitspraak van de Amerikaanse mededingingsoverheden. Het doet dat via een verdeler tegen een vaste prijs.

In andere landen wordt het merk gedistribueerd door concurrerende brouwers. "Het merk wordt verdeeld in meer dan 190 landen door veel verschillende distributeurs", meldt CEO Carlos Brito. "In Canada gaan we het merk vanaf maart zelf lanceren. Na het Wereldkampioenschappen Voetbal is Brazilië aan de beurt."

Corona wordt gepositioneerd als een superpremiummerk. De CEO van AB InBev verwacht veel van het merk de volgende jaren, vooral door zijn hoge prijspositionering. Het brouwersmanagement is verlekkerd op dure merken - zoals ook Budweiser en Stella Artois - want die halen heel hoge winstmarges.

Het belang van de premiummerken blijkt ook uit de prijs die AB InBev heeft betaald voor de overname van de verdeelrechten voor Corona in Canada, de vijfde meest winstgevende markt ter wereld. De verdeling gebeurt nog tot eind deze maand via Modelo Molson Imports, een joint venture van Grupo Modelo en MolsonCoors, het Canadese nummer twee. De joint venture wordt eind deze maand versneld ontbonden. AB InBev betaalt een schadevergoeding van 70 miljoen Canadese dollar (46 miljoen euro) voor de versnelde stopzetting.

MolsonCoors is blij met de uitkoopprijs, maar ziet daardoor wel een winstmotor verdwijnen. In 2013 leverde de joint venture een winst vóór belastingen van 18 miljoen dollar op, of 3 procent van het geconsolideerde resultaat.

Lees meer over:

Onze partners