AB InBev wijt volumedaling van 9,4 procent aan vakbondsacties

© belga

Brouwer AB InBev heeft de eerste drie maanden van dit jaar vooral een groei gerealiseerd in Brazilië. Het bedrijf zou er ook zijn marktaandeel hebben vergroot. Wereldwijd bleven de verkochte volumes stabiel. Op de Belgische markt was er wel een daling met 9,4 procent van het verkochte volume eigen bieren. InBev wijt dit aan de vakbondsacties begin dit jaar.

Wereldwijd groeide het volume met 0,8 procent tot 91,8 miljoen hectoliter, met +0,7 procent verkochte eigen bieren en +2,5 procent groei bij de frisdranken. De omzet kwam uit op 8,3 miljard dollar (+1,9 procent).

De winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) -een belangrijke graadmeter voor analisten- steeg met 5,1 procent tot 3,08 miljard dollar. Dat lag nipt binnen de verwachtingen.

Op de belangrijkste markten zoals Brazilië (+15,9 procent bieren en +9 procent frisdrank) en China (+5,1 procent) kende de brouwer een stevige groei. In West-Europa daarentegen was er een daling van de volumes met 2,9 procent. AB InBev verwijst naar de strenge winter én naar de sociale acties in België. Dagenlang hielden de vakbonden de poorten van het bedrijf geblokkeerd uit protest tegen een aangekondigend herstructurering. Dit leidde tot bevoorradingsproblemen. In Duitsland daalde het verkochte volume met 5,2 procent.

AB InBev houdt zijn vooruitzichten voor de rest van het jaar ongewijzigd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content