AB InBev verslikt zich in overname Grupo Modelo

10/10/12 om 12:21 - Bijgewerkt om 12:21

Bron: Trends

De Amerikaanse mededingingsoverheden uiten bezwaren tegen de overname van Grupo Modelo door AB InBev. AB InBev had in 2011 al een marktaandeel van 47,7 procent in de Verenigde Staten. Grupo Modelo 5,7 procent.

AB InBev verslikt zich in overname Grupo Modelo

© reuters

De Amerikaanse mededingingsoverheden uiten bezwaren tegen de overname van Grupo Modelo door AB InBev. AB InBev had in 2011 al een marktaandeel van 47,7 procent in de Verenigde Staten. Grupo Modelo 5,7 procent.

Officieel had AB InBev in 2011 een marktaandeel van 47,7 procent in de Verenigde Staten, via zijn dochteronderneming Anheuser-Busch. Maar dat geeft een vertekend beeld omdat de brouwerij het belang in de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo niet meenam in de boeken. AB inBev had een economisch belang van ongeveer 50 procent, maar iets minder in de stemrechten, en dus geen controle over de Mexicaanse brouwerij.

Eind juni kondigde AB InBev de volledige overname aan van Grupo Modelo voor 14 miljard dollar. De verdeling van Grupo Modelo zou voort gebeuren via het Amerikaanse Crown Imports, een joint venture met het Amerikaanse Constellation Brands. AB InBev zou dat belang volledig verkopen aan Constellation Brands, de belangrijkste producent in luxe wijnmerken en marktleider in de Verenigde Staten, Canada en Nieuw-Zeeland. De onderneming haalde vorig jaar een omzet van 2,6 miljard dollar.

In dat cijfer zit niet de bieractiviteit. Want via Crown Imports is Constellation Brands ook de marktleider in de Amerikaanse bierimport. Crown Imports heeft het exclusieve recht van invoer, marketing, en verkoop van de merken van Grupo Modelo. De omzet via Crown Imports bedroeg vorig jaar 2,47 miljard dollar, bij een bedrijfswinst van 431 miljoen dollar. Beide bedragen werden niet opgenomen in de geconsolideerde boekhouding.

Grupo Modelo is dus goed voor een marktaandeel van 5,7 procent in de Verenigde Staten. Corona is het zesde meest verkochte merk in de Verenigde Staten, met in 2011 een verkoop van 8,5 miljoen hectoliter. Van de 25 meest verkochte importbieren zijn er zes van Grupo Modelo. Met het belang van Grupo Modelo komt AB InBev ruimschoots boven 50 procent.

AB InBev had na de overname van Anheuser-Busch al problemen via het relatief geringe belang van het Canadese bier Labatt. Het betekende minder dan 1 procent van de markt en toch moest AB InBev de verkoop in de Verenigde Staten afstoten. Labatt wordt nog altijd verkocht in de VS, maar het wordt gebrouwen door het Canadese MolsonCoors (het nummer twee in Canada, na AB InBev).

Volgens het agentschap Bloomberg, dat zich steunt op informatie van de nieuwsdienst The Capitol Forum, zouden de Amerikaanse mededingingsoverheden nu bezwaren maken, en een verkoop van bepaalde activiteiten eisen. (W.R.)

Lees meer over:

Onze partners