AB InBev verkocht minder bier in België in eerste kwartaal

© ThinkStock

Wereldwijd zag de Leuvense brouwer het volume toenemen tot 93,2 miljoen hectoliter.

AB InBev heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het volume eigen bieren in België zien dalen met 1,2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De zwakke resultaten binnen de sector ten gevolge van slechte weersomstandigheden werden deels gecompenseerd door groei van het merk Jupiler, zegt ‘s werelds grootste bierbrouwer in een persbericht over de kwartaalresultaten.

Hogere omzet en winst

Wereldwijd nam het volume met 1,8 procent toe tot 93,2 miljoen hectoliter en boekte AB InBev zowel een hogere omzet als een hogere winst.

De omzet ging 6,2 procent hoger tot 9,3 miljard dollar (7 miljard euro). De ebitda (winst voor belastingen, interest en waardeverminderingen) klom 7,4 procent hoger tot 3,6 miljard dollar (2,7 miljard euro). De cijfers liggen net onder de analistenverwachtingen.

Succeslancering

AB InBev presteerde vooral goed in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië. In de VS lanceerde de brouwer eind januari Bud Light Platinum. Het bedrijf heeft het over “de meest succesvolle merklancering binnen de Amerikaanse alcoholindustrie sinds 2005”.

In China was er een impact door de slechte weersomstandigheden, maar de eerste indicaties duiden volgens de brouwer op marktaandeelwinst. AB InBev ziet China als een erg belangrijke markt. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content