AB InBev start offensief tegen Amerikaanse klacht

© Belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev gaat volop in het offensief tegen de klacht van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Daar hoort onder meer de verkoop van een Mexicaanse brouwerij bij.

AB InBev werkt volop aan de ontmijning van de bezwaren die de Amerikaanse mededingingsautoriteiten hebben tegen de overname van Grupo Modelo. De Mexicaanse marktleider is ook actief in de Verenigde Staten, via de invoerder Crown Imports, het nummer drie op de markt. De Amerikaanse mededingingsoverheden vrezen dat het bier duurder wordt als AB InBev ook de invoer van de Mexicaanse bieren, met vooraan Corona Extra, controleert.

AB InBev wil volop bewijzen dat het niets van doen heeft met die Amerikaanse invoer. Crown Imports is een fiftyfifty-joint-venture van Grupo Modelo en de Amerikaanse drankverkoper Constellation Brands. Die laatste verwerft nu alle Amerikaanse activiteiten. Het gebruik van de Mexicaanse merknamen voor de Amerikaanse markt komt voor altijd in handen van Constellation Brands. De onderneming krijgt de controle over de productie, de distributie en de marketing van de Mexicaanse merken in de Verenigde Staten. Een vroegere clausule, waardoor AB InBev na een periode van tien jaar de samenwerking met Crown Imports kon beëindigen, werd geschrapt.

Maar Constellation Brands koopt vooral de nieuwe brouwerij van Grupo Modelo in Piedras Negras, net over de grens van Texas. Grupo Modelo noemt Piedras Negras de modernste brouwerij van de wereld. Ze startte in 2010 met een productiecapaciteit van 10 miljoen hectoliter. Die is volledig bestemd voor de export en dekt 60 procent van de huidige behoeften van Crown Imports. Het marktaandeel in volume van Grupo Modelo in de Verenigde Staten bedraagt circa 16 miljoen hectoliter (6,5%).

Maar vreemd genoeg zou Constellation Brands de volgende drie jaar nog eens 400 miljoen dollar investeren in de uitbreiding van de brouwerij, zodat die een productiecapaciteit van 16 miljoen hectoliter kan halen. De fabriek in Piedras Negras is ontworpen om te worden uitgebreid tot een productie van 30 miljoen hectoliter. Daarmee zou ze de grootste brouwerij ter wereld zijn. Vandaag is de grootste die van MolsonCoors in Golden (Colorado), met een volume van 26 miljoen hectoliter. (Ter vergelijking: de totale Belgische bierproductie bedroeg in 2011 18,6 miljoen hectoliter.) Ook die eventuele uitbreidingsplannen moeten wellicht het signaal geven aan de Amerikaanse mededingingsoverheden dat de nummer drie een echte, geduchte concurrent op de Amerikaanse markt is.

Aan dat Valentijnoffensief hangt een prijskaartje. Constellation Brands mag het resterende belang van 50 procent in Crown Imports kopen voor 1,85 miljard dollar. Dat was al afgesproken in de zomer van vorig jaar, bij de aankondiging van de overname van Grupo Modelo door AB InBev. Maar nu verhoogt de factuur nog eens met 2,9 miljard dollar door de overname van de brouwerij en de definitieve overname van de merkrechten voor de Verenigde Staten. Bovendien investeert Constellation Brands 400 miljoen dollar in de nieuwe brouwerij. Dat scheelt een flinke slok op de borrel bij AB InBev, dat de geplande besparingen door de overname van Grupo Modelo verhoogt van 600 miljoen tot 1 miljard dollar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content