AB InBev scoort met Wereldbeker voetbal

31/07/14 om 10:13 - Bijgewerkt om 11:54

AB InBev, een van de officiële hoofdsponsors van de Wereldbeker, scoorde zoals verwacht met het voetbaltornooi. In Brazilië vloeide bijna anderhalf miljoen hectoliter extra bier in de supporters.

AB InBev scoort met Wereldbeker voetbal

© Belga

AB InBev kon in het voorbije halfjaar alweer zijn pintjes duurder verkopen. De volumes stegen met 2,6 procent naar 225 miljoen hectoliter ( waarvan 202 miljoen hectoliter bier). De omzet klom met bijna 7 procent naar 22,8 miljard dollar in het eerste halfjaar. Het bedrijfsresultaat klokte af op 7,2 miljard dollar, of een bedrijfswinstmarge van 31,5 procent. Daarmee doet de brouwer beter dan de 30 procent in het eerste halfjaar van 2013, maar dat bleek uiteindelijk minder zwak dan initieel verwacht. De bedrijfswinstmarge van 31,5 procent in het eerste halfjaar van 2014 is wel lager dan de 33 procent voor het volledige boekjaar 2013.

Een reden voor de hogere omzetstijging is dat de belangrijkste internationale merken sterker vooruitgaan dan het totale volume: Budweiser, Corona en Stella Artois. De puike cijfers zijn voor een groot deel het gevolg van de Wereldbeker voetbal. Zo kenden enkele West-Europese landen een goed halfjaar: in België stegen de volumes van de eigen biermerken met bijna 4 procent, met dank aan Jupiler als het biermerk van de Rode Duivels. In het Verenigd Koninkrijk gingen de volumes zelfs met ruim 8 procent vooruit, vooral Budweiser en Stella Artois. In Rusland daarentegen daalden de volumes met een tiende (over Oekraïne meldt het persbericht met de halfjaarcijfers niets).

Het Wereldbekereffect was ook enorm voelbaar in Brazilië, waar AB InBev marktleider is met 68 procent marktaandeel. De Wereldbeker leidde daar tot een extra bierconsumptie van 1,4 miljoen hectoliter bij AB InBev. Vorig jaar verkocht de brouwer 91 miljoen hectoliter bier in Brazilië.

De grote winstmakers

AB InBev geeft voor het eerst afzonderlijke cijfers over de sleutelmarkten Brazilië, China, Mexico en de Verenigde Staten. De drie Amerikaanse markten staan voor 62 procent van de geconsolideerde omzet, en liefst drie kwart van de geconsolideerde bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda). De Verenigde Staten, waar de brouwer in volume marktaandeel verloor, staat in zijn eentje voor 37 procent van die ebitda. AB InBev is de marktleider in de in absolute cijfers meest winstgevende biermarkt van de wereld.

Misschien zijn de cijfers voor China nog interessanter. Het toont hoe de in volume grootste biermarkt van de wereld (ruim 500 miljoen hectoliter vorig jaar, of meer dan een kwart van de wereldwijde bierproductie) slechts weinig winsten genereert. AB InBev verdient iets meer dan 12 dollar ebitda per hectoliter in China. In de Verenigde Staten is dat bijna 57 dollar per hectoliter.

De brouwer won marktaandeel in China, en heeft nu 15,4 procent in de markt en is daarmee het nummer twee, na de joint venture van China Resources Breweries en SABMiller.

Onze partners