AB InBev puurt meer winst uit duurdere bierverkoop

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev wordt als een van de weinige aandelen beloond door de belegger op de Brusselse beurs. De brouwer ziet zijn premiummerken beter verkopen, waardoor de winst voort stijgt. Ook Brazilië is eindelijk weer aan de beterhand.

Het beste resultaat van de voorbije drie jaar. CEO Carlos Brito was bijzonder blij met die melding tijdens de voorstelling van de jaarresultaten van 2017 donderdagvoormiddag. En in één adem voegde hij er de puike resultaten in Argentinië aan toe, waar de voorbije jaren werd afgezien.

AB InBev rapporteert dat de wereldwijde volumes van de eigen biermerken er vorig jaar met 0,6 procent op vooruitgingen. Dat is minder dan bij Heineken, dat een organische volumegroei van de biermerken met 3 procent kende.

Maar de andere min of meer grote wereldbrouwers – al op verre afstand van het ongenaakbare nummer één AB InBev – zagen hun volumes dalen. De Amerikaans Canadese tandem MolsonCoors ging er met 2,4 procent op achteruit, het Deense Carlsberg zag zijn biervolumes met 3 procent zakken.

In negen van zijn tien belangrijkste markten zag AB InBev een volumegroei. En de onderneming ziet vooral vooruitgang in het segment van de duurder gepositioneerde merken.

AB InBev heeft drie wereldwijd verkochte merken: het Amerikaanse Budweiser, het Belgische Stella Artois en het Mexicaanse Corona. Ze leveren een tiende van het volume, maar 11,4 procent van de omzet. En ze zagen hun omzet met bijna een tiende klimmen.

Voor Budweiser geldt die groei weliswaar niet in eigen land, de Verenigde Staten. Daar deden de twee meest verkochte AB InBev-merken, Bud Light en Budweiser, het slecht.

“We zijn niet tevreden met de evolutie van ons marktaandeel”, bromde Brito. AB InBev verloor er 3 procent in volume, waar de algemene biermarkt slechts met 1,3 procent daalde. Anderzijds ging de winstgevendheid er alweer op vooruit in de Verenigde Staten.

“Financieel hebben we dus altijd goede resultaten gehaald in de VS”, duidt de CEO. “Dat komt omdat het segment van de duurdere bieren het wel goed doet, bijvoorbeeld Stella Artois. We hebben ook het topmanagement in de Verenigde Staten vervangen. Het nieuwe management zal meer de aandacht vestigen op de verkoop en de strategische visie voor de volgende jaren. We willen beter begrijpen welke drinkmomenten de consument heeft en onze merkenportefeuille daaraan aanpassen.”

AB InBev puurt meer winst uit duurdere bierverkoop
© AB InBev

Matig Carnaval

Noord-Amerika is de enige regio waar de brouwer de biervolumes zag dalen. Zelfs in Brazilië ging de bierverkoop er weer met bijna 1 procent op vooruit. De belegger kan dat duidelijk smaken, want de voorbije jaren had AB InBev problemen in dat land. 2017 werd beter, en de brouwer wint ook opnieuw marktaandeel.

Ook in Brazilië gaan de premiummerken met sprongen vooruit. Sinds vorig jaar kreeg AB InBev er een te duchten concurrent bij: Heineken werd het nummer twee, en is dat ook wereldwijd.

“Heineken heeft veel merken en ook premiummerken. Dat segment groeit, want ook Heineken wil dat ontwikkelen. Het is me alleen nog niet duidelijk wat het met zijn goedkope merken in Brazilië zal doen.”

Heineken liet tijdens de voorstelling van zijn jaarresultaten weten dat het ook in 2018 streeft naar een hogere winstgevendheid, ondanks de integratie van de Braziliaanse activiteiten.

AB InBev waarschuwt weliswaar dat het eerste kwartaal van 2018 er niet al te best uitziet. Carnaval in Brazilië viel tegen, door het kille en natte weer. Dat woog ook op de bierconsumptie.

In de meeste van zijn belangrijkste markten haalt AB InBev goede resultaten. Ook West-Europa deed het goed in de meeste landen. In het Verenigd Koninkrijk gaat de verkoop van Stella Artois weer vooruit, nadat die jaren was afgekalfd.

Over België wordt met geen woord gerept. Dat is wellicht geen goed teken. Uit voorlopige cijfers bleek dat de volumeverkoop in eigen land sterker daalde dan bij de concurrenten.

Jupiler 0.0

Wel een succes, maar voorlopig op een kleine schaal, is het alcoholvrije Jupiler 0.0. De brouwer noemt het alcoholvrije en laag-alcoholische segment een troef. Het segment betekende vorig jaar 8 procent van de volumeverkoop. Jupiler 0.0 heeft in België 1 procent marktaandeel.

“Je moet de alcoholvrije variant verbinden met een sterk lokaal kernmerk”, vindt de CEO. “Dat kennen consumenten. Het geeft hen vertrouwen bij de omschakeling naar de alcoholvrije variant.”

Brito vindt die varianten ook een gezond en natuurlijk alternatief voor sommige frisdranken of energiedrankjes, waar het vaak gissen is naar de juiste ingrediënten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content