AB InBev: meer winst met minder bier

© ImageGlobe
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev zag de volumes in 2013 dalen, maar de winst klom wel. De brouwer verdient dus meer per verkocht pintje. Maar AB InBev blijft niet gespaard van de strubbelingen in de groeilanden.

AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, zag de volumes in 2013 dalen, maar de winst klom wel. De brouwer verdient dus meer per verkocht pintje. Maar AB InBev blijft niet gespaard van de strubbelingen in de groeilanden.
De omzet van AB InBev klom in 2013 met 3,3 procent naar 43,2 miljard dollar, terwijl de volumes daalden met 2 procent of 426 miljoen hectoliter. AB InBev blijft dus doen waar het al jaren goed in is: de consument meer laten betalen voor minder bier. Dat hangt vooral samen met de groei van de duurdere merken. De wereldwijde merken – het Amerikaanse Budweiser, het Mexicaanse Corona en het Belgische Stella Artois – bleven groeien. Dat zijn de topmerken van de brouwer in de premiumcategorie. Omdat die worden verkocht als bijzondere merken, wil de consument er meer voor betalen.

Budweiser ging vorig jaar vooruit met 6,4 procent, wat het volume het voorbije jaar naar 41,5 miljoen hectoliter tilde. Daarmee is het de meest verkochte pils van AB InBev. Vooral in China, Brazilië en Rusland ging het merk erop vooruit. Budweiser zou in China goed zijn voor meer dan de helft van het marktaandeel in het premiumsegment. Stella Artois bleef groeien in Argentinië, Brazilië en de Verenigde Staten.

Duurdere merken groeien

De groei van de duurdere merken doet de winstcijfers van de brouwerijgroep eens te meer stijgen. De bedrijfswinstmarge klokt af op bijna 33 procent, met 14,2 miljard dollar bedrijfswinst bij een omzet van 43,2 miljard dollar. Maar die winsten worden vooral gehaald op het Amerikaanse continent: dat levert 94 procent van het bedrijfsresultaat, maar slechts drie kwart van de omzet en 70 procent van het volume.

AB InBev is dan ook de marktleider in vier van de vijf meest winstgevende biermarkten ter wereld: met vooraan de Verenigde Staten, daarna Brazilië, Mexico als vierde en Canada als vijfde. Alleen Japan staat er nog tussen, op nummer drie. Daar doet AB InBev enkel aan import en het brouwt er onder licentie. West-Europa blijft wegkwijnen, met dalende volumes op de belangrijkste markten België (-3% volume), Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook het bedrijfsresultaat daalde er.

AB InBev mag tevreden zijn met die cijfers. De nettowinst per aandeel steeg met 9,1 procent naar 4,91 dollar per aandeel. Het totale uitgekeerde dividend wordt 2,05 euro per aandeel, een stijging met ruim een vijfde in vergelijking met 2012. Toch noteert het aandeel vandaag tegen bijna 21 keer de winst van 2013.

De groeilanden sputteren

Maar de onderneming ziet ook knipperlichten. De strubbelingen met de wisselkoersen in de groeilanden kunnen in 2014 een impact hebben. Zo was er de devaluatie van de Argentijnse peso in januari; de brouwer is de marktleider in dat land, dat 4,6 procent van de omzet leverde.

Ook het woelige klimaat in Oekraïne leidde tot een volumedaling van bijna 20 procent in dat land. In het vierde kwartaal van vorig jaar zakte het volume maar liefst met 41 procent. AB InBev is marktleider in Oekraïne, met een volume van 7,6 miljoen hectoliter in 2013.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content