AB InBev koopt Zuid-Koreaanse brouwer terug

© Reuters
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev koopt de Zuid-Koreaanse brouwer Oriental Brewery terug, die het bijna vijf jaar geleden voor 1,8 miljard dollar had verkocht. Aan de transactie hangt een prijskaartje van 5,8 miljard dollar.

AB InBev koopt de Zuid-Koreaanse brouwer Oriental Brewery terug, die het bijna vijf jaar geleden voor 1,8 miljard dollar had verkocht. Aan de transactie hangt een prijskaartje van 5,8 miljard dollar.

Het toenmalige Interbrew had in juni 1998, in volle Aziatische crisis, een belang genomen in Oriental Brewery. Einde 1999 lijfde het in Zuid-Korea een tweede brouwer in, Cass. De verkoop in 2009 was een onderdeel van de afbouw van de schulden die de groep in november 2008 was aangegaan om de Amerikaanse marktleider Anheuser-Busch over te nemen voor 54 miljard dollar.

Van 1,8 miljard dollar in mei 2009 naar 5,8 miljard dollar vandaag, het is een fors prijsverschil. Het lijkt wel alsof AB InBev Oriental Brewery in 2009 absoluut moest verkopen, om een kruis te maken over zijn schuldenlast. Aan die schuldvermindering was trouwens een reuzenbonus voor het topmanagement gekoppeld, gelinkt aan stijgende beurskoersen. Maar zo eenvoudig is het plaatje nu ook weer niet.

Er zijn vooreerst de koersschommelingen van de Koreaanse munt, de won. 1,8 miljard dollar in mei 2009 is vandaag 2,16 miljard dollar waard. De overnemers, het investeringsfonds KKR en Affinity Equity Partners, hebben de winstgevendheid van Oriental Brewery in Zuid-Korea ook verder opgekrikt. Tegen de huidige prijs betaalt AB InBev iets meer dan elf keer de ebitda (brutowinst), die in 2013 een half miljard dollar bedraagt.

In 2009 betaalden de overnemers tien keer die winst. AB InBev boekte toen een meerwaarde van 500 miljoen dollar op de verkoop. Bovendien kreeg de groep in 2010 nog eens een extra bedrag van 50 miljoen dollar voor de verkoop in 2009. Ook nu krijgt AB InBev nog eens 320 miljoen dollar extra terugbetaald van de overnemers, aansluitend bij de verkoopovereenkomst uit 2009.

Zuid-Korea is een winstgevende biermarkt, met een duopolie van Oriental Brewery (met de merken OB en Cass) en Hite. Volgens cijfers van Euromonitor staat Zuid-Korea wereldwijd op de achttiende plaats van de meest geconcentreerde biermarkten (de zogenoemde Herfindahl-index). België staat op plaats 28. Daarmee prijkt Zuid-Korea net achter Mexico en Brazilië. Brazilië is in absolute cijfers de op één na meest winstgevende biermarkt ter wereld, na de Verenigde Staten. Mexico staat op plaats vier.

AB InBev wint marktaandeel in Zuid-Korea. In 2008 was Oriental Brewery goed voor een volume van 7,4 miljoen hectoliter. Daarmee is het de op één na grootste brouwer met een marktaandeel van 41,1 procent. De marktleider was toen Hite. Vandaag zijn de rollen omgekeerd. Oriental Brewery had in 2012 een marktaandeel van 53 procent volgens cijfers van de marktonderzoeker Barth-Haas. Het is een markt die sinds 2009 jaarlijks met 2 procent groeide, meldt AB InBev. Die groei zou zich de volgende jaren doorzetten met 13 procent tot 2022.

De cijfers van Barth-Haas zijn wat voorzichtiger. Sinds 2000 ging de Zuid-Koreaanse markt er nauwelijks op vooruit: van een productievolume van 18,6 miljoen hectoliter in 2000 naar 18,9 miljoen hectoliter in 2012.

Die marktwinst heeft AB InBev bijna uitsluitend te danken aan Cass. Cass is de Jupiler van Zuid-Korea. Het is het meest gedronken bier in het land, en het spiegelbeeld van de marktleider in de jaren negentig, OB. OB, het tweede merk van de brouwer, heeft wat van Stella Artois in België. OB kreeg problemen in de jaren negentig, na een al dan niet vermeende watervervuiling. Sindsdien gaat het bergaf, en Cass is gretig op die kar gesprongen. Ook Stella Artois gaat in België bergaf sinds de jaren zeventig, na berichten dat het bier hoofdpijn zou veroorzaken. Jupiler nam de leidersplaats over in eigen land. Cass deed hetzelfde in Zuid-Korea, met dezelfde eigenaar (AB InBev) als aandeelhouder.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content