AB InBev koopt Grupo Modelo (Corona) volledig

29/06/12 om 08:58 - Bijgewerkt om 08:58

Bron: Trends

De Mexicaanse marktleider wordt volledig eigendom van AB InBev. Het kost de wereldbrouwer circa 14 miljard dollar. Corona wordt het vierde wereldwijde merk van AB InBev.

AB InBev koopt Grupo Modelo (Corona) volledig

© Reuters

De Mexicaanse marktleider wordt volledig eigendom van AB InBev. Het kost de wereldbrouwer circa 14 miljard dollar. Corona wordt het vierde wereldwijde merk van AB InBev.

Over de overname werd de voorbije jaren vaak gespeculeerd, en daarom komt ze niet echt als een verrassing. Het totale overnamebedrag bedraagt 20,1 miljard dollar. Maar na aftrekking van een aantal elementen blijft 14,2 miljard dollar over. Voor die som trok AB InBev nieuwe leningen aan. Het financieel bijzonder gezonde Grupo Modelo hurkt op een berg cash van 2,7 miljard dollar. De verkoop van een 50 procent belang in de Amerikaanse importeur Crown Imports moet 1,85 miljard dollar opleveren. En de referentieaandeelhouders van Grupo Modelo investeren mee in de overname. Met de opbrengst uit de verkoop van het belang in Grup Modelo, kopen zij voor 1,5 miljard dollar AB InBev aandelen. Dat levert tevens twee zitjes op in de raad van bestuur van AB InBev.

De Belgische Braziliaanse combinatie kreeg het 50 procent belang in de schoot geworpen door de overname van de marktleider in de Verenigde Staten, Anheuser-Busch, in 2008. Die had het belang in Mexico gekocht vanaf 1993.

Met Grupo Modelo koopt AB InBev de marktleider in Mexico. Op een markt van circa 65 miljoen hectoliter, verkocht Grupo Modelo in het voorbije jaar 2011 een volume van 39 miljoen hectoliter bier. Mexico is een duopoly, met het nummer twee, Femsa, in handen van Heineken.

In een studie uit 2010 noemde de zakenbank Merrill Lynch Mexico de vijfde meest winstgevende biermarkt van de wereld (met de Verenigde Staten als nummer één, en Brazilië op de tweede plaats). In zijn persbericht deze ochtend spreekt AB InBev inmiddels over de vierde meest winstgevende markt. In de studie van Merrill Lynch stond Rusland nog op plaats drie, maar die markt had het de voorbije jaren moeilijk. Met een bedrijfswinstmarge vorig jaar van 26 procent versus de omzet, zette Grupo Modelo die stelling kracht bij. De overnemer AB InBev scoorde weliswaar beter, met 31 procent.

Het vierde wereldmerk

De overname ligt vanuit strategisch oogpunt voor de hand. AB InBev verwerft een extra belangrijk land in Amerika. Grupo Modelo kan zijn internationale expansie verder zetten via het distributieapparaat van de brouwreus. De Mexicaan exporteerde vorig jaar bijna 17 miljoen hectoliter. Corona Extra is het meest gedronken importmerk in de Verenigde Staten, en in Australië (maar in down under wordt het merk verdeeld via de concurrent SABMiller). Met Corona Extra verwerft AB InBev een belangrijk Latijns-Amerikaans merk voor verdere internationale positionering als luxemerk. Eerdere pogingen, met het Braziliaanse Brahma, mislukten schromelijk. Corona Extra wordt het nieuwe wereldwijde luxemerk, naast Budweiser. Tot die categorie van internationale merken horen ook de Belg Stella Artois en de Duitser Beck's.

Drankengroep van Amerika

De naam van AmBev, de Braziliaanse fusiepartner in de wereldbrouwer, staat voor Amerikaanse drankengroep. Met de overname van Grupo Modelo wordt die tendens nog eens versterkt. Vorig jaar haalde AB InBev 94 procent van het bedrijfsresultaat op het Amerikaanse continent, 76 procent van de omzet, en 70 procent van de volumes. En in die rekening zat nog niet het 50 procent belang in Grupo Modelo.

De Mexicaan voegt daar nog eens circa 52 miljoen hectoliter aan toe, in Amerika. Daarmee klimt het Amerikaanse volume van AB InBev naar 80 procent. Ook de omzet op het continent, zowat zes miljard dollar extra via Grupo Modelo in Amerika, zou naar de grens van 80 procent klimmen.

Amerikaanse mededingingsoverheden

Het 50 procent belang in de importeur van de Grupo Modelo bieren in de Verenigde Staten, Crown Import, wordt verkocht aan de eigenaar van de andere helft, de drankenproducent Constellation Brands. Grupo Modelo heeft nog tot in 2017 een verdeelakkoord met Constellation Brands.

Constellation Brands blijft de Grupo Modelo merken dus importeren en verkopen in de Verenigde Staten. Want een overname had problemen kunnen leveren met de Amerikaanse mededingingsoverheden. AB InBev zou met de volledige integratie van de invoeractiviteiten vier van de tien meest verkochte importmerken in de Verenigde Staten controleren: Corona Extra, Modelo Especial, Corona Light, en Stella Artois. Het Canadese Labatt Blue staat ook in die top tien. Het is eigenlijk een merk van AB InBev, maar het wordt in de Verenigde Staten door een andere Canadese brouwer, MolsonCoors (het nummer twee in Canada), verdeeld. (W.R.)

Top tien internationale luxemerken (wereldwijd)
In miljoenen hectoliters 2010 Heineken 26,0
Corona 12,4
Budweiser 10,3
Stella Artois 8,1
Carlsberg 6,0
Tuborg 5,5
Beck's 4,3
Amstel 3,4
Modelo Especial 2,7
Kronenbourg (inclusief 1664) 2,1
Miller Genuine Draft 2,1

De totale wereldwijde consumptie bedroeg 1,85 miljard hectoliter in 2010.

Bron: Plato World Datasheets maart 2011

Lees meer over:

Onze partners