AB InBev is een logische koper van StarBev

22/02/12 om 10:38 - Bijgewerkt om 10:38

Bron: Trends

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal dingt een resem brouwers naar de hand van StarBev, een belangrijke brouwer in Midden-Europa. Het wereldwijde nummer één, AB InBev, is de meest voor de hand liggende keuze.

AB InBev is een logische koper van StarBev

© belga

De krant noemt AB InBev, Carlsberg, Heineken, SABMiller, de Amerikaans-Canadese combinatie MolsonCoors en het Japanse Asahi als mogelijke kopers.

StarBev is een brouwer in Midden-Europa, met leidende posities in Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Hongarije, Kroatië, Montenegro, Roemenië, Servië, Slovakije en Tsjechië. De onderneming wordt geleid door de Belgische CEO Alain Beyens. Ook de marketingdirecteur is een Belg, Frederic Landtmeters.

Die Belgen zitten er niet zo maar. Beide hebben een lange carrière bij AB InBev achter de rug. Alain Beyens was er het hoofd voor Oost- en West-Europa. Hij verliet de brouwer in 2009. Beyens is ook onafhankelijk bestuurder bij Duvel-Moortgat. Alain Beyens wil geen commentaar geven op het bericht in The Wall Street Journal.
Maar er zijn nog meer banden tussen StarBev en AB InBev. StarBev is de voormalige Midden-Europese poot van AB InBev. In 2009 verkocht de wereldbrouwer die afdeling, om zijn schuldenlast te verminderen na de overname van de Amerikaanse marktleider Anheuser-Busch in 2008. StarBev werd verkocht aan het investeringfonds CVC Capital Partners. In een persbericht meldde AB InBev dat de verkoopprijs 2,231 miljard dollar bedroeg, plus "bijkomende rechten voor een latere betaling van maximaal 800 miljoen dollar". Dat is dus circa drie miljard dollar. Dat is ook de prijs die nu wordt genoemd als overnameprijs. Kan het zijn dat CVC Capital Partners geen meerwaarde zou boeken op een verkoop na bijna drie jaar?

AB InBev heeft voorkooprecht

AB InBev vertrekt vanuit polepositie bij een eventuele verkoop. Want de wereldbrouwer heeft een voorkooprecht. Bovendien is StarBev de brouwer en de verkoper van onder meer Stella Artois, Beck's, Hoegaarden en Leffe in de landen waar het actief is. Op zijn beurt brouwt AB InBev de Tsjechische luxepils van StarBev, Staropramen, in de landen waar StarBev niet actief is.

Daarnaast hebben diverse grote spelers al belangrijke posities in de landen waar StarBev actief is. AB InBev is in die landen maar beperkt aanwezig. Carlsberg staat al sterk in Bulgarije, Kroatië en Servië. Heineken is een leidende speler in Bulgarije, Hongarije, Roemenië, Slovakije en Tsjechië. SABMiller heeft sleutelposities in Hongarije, Roemenië, Slowakije en Tsjechië.

Die brouwers zouden bij een overname van StarBev problemen krijgen met de mededingingsoverheden. In Roemenië bijvoorbeeld is de markt verdeeld onder Heineken, SABMiller en StarBev. Elk heeft circa 30 procent of meer marktaandeel. In Tsjechië heeft SABMiller de helft van de markt in handen.

De meest logische overnemer is AB InBev. De onderneming zou een gewezen divisie terugkopen. De schuldenlast na de overname van Anheuser-Busch is voor een groot deel verteerd. In 2012 zou de verhouding tussen de bedrijfskasstroom (ebitda) en de netto financiële schulden dalen tot een factor twee. Via de ebditda zouden die schulden dus in twee jaar kunnen worden terugbetaald. Dat is ook belangrijk voor het topmanagement van AB InBev. Dat heeft daarmee uitzicht op een reuzenbonus van 40 miljoen opties, tegen een uitoefenprijs van 10,32 tot 10,50 euro per aandeel. Ze verwerven die bonus indien de factor tussen ebitda en netto financiële schulden vóór eind 2013 onder 2,5 zakt.

De schuldgraad mag het probleem dus niet meer zijn voor een overname van StarBev. Alleen is de vraagprijs die circuleert (circa drie miljard dollar) tekenend voor de Midden-Europese markt. Die slabakt sinds 2008, met fel dalende volumes en een stevige prijzenslag tussen de grote spelers. Heineken zag in 2011 beterschap in Roemenië, maar is bijzonder schaars met informatie over de andere markten zoals Hongarije en Tsjechië. SABMiller zag al zijn Midden-Europese markten slecht boeren in het boekjaar 2010-2011. Ook Carlsberg zwijgt zedig over de prestaties in 2011 in Bulgarije, Kroatië en Servië.

Wolfgang Riepl

Lees meer over:

Onze partners