AB InBev in China: veel volume, weinig winst

© reuters
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Volgens mediaberichten werpt AB InBev zich volop op de Chinese biermarkt, nu de overname van het Mexicaanse Grupo Modelo beklonken lijkt. Waarom worden oude berichtgeving plots actueel?

Volgens mediaberichten werpt AB InBev zich volop op de Chinese biermarkt, nu de overname van het Mexicaanse Grupo Modelo beklonken lijkt. Waarom worden oude berichtgeving plots actueel?

De Chinese biermarkt is de grootste ter wereld. Dat doet heel wat brouwers – maar vooral beursanalisten – watertanden. Wie bekendmaakt dat hij plannen in China heeft, krijgt meteen media-aandacht. AB InBev, het nummer drie in dat land, was gisteren de volgende in de rij, ook al zei de onderneming eigenlijk niets nieuws. China is, naast Brazilië en de Verenigde Staten, een prioritaire markt voor AB InBev. Vorig jaar heeft de groep in China twee brouwerijen gekocht en heeft het zijn meerderheidsbelang in vier brouwerijen verhoogd. In 2013 en 2014 komen er nog eens vier nieuwe brouwerijen bij. Het stond allemaal al in het jaarverslag.

De cijfers over de Chinese biermarkt zijn niet duidelijk. AB InBev heeft het over een totale productie van 429 miljoen hectoliter in 2012. Canadean, een wereldwijd onderzoeksinstituut, maakt gewag van 487 miljoen hectoliter in 2011. Bovendien zou volgens Canadean 45 procent van de wereldwijde biergroei tot 2017 – een totaal van 12 procent, of 230 miljoen hectoliter – in China worden gerealiseerd.

Maar China is een markt van veel volumes en weinig of geen winsten. AB InBev haalde in de afdeling Azië – bijna uitsluitend China – een bedrijfswinstmarge van 2,5 procent in 2012, tegenover 37 procent in Noord-Amerika. En AB InBev is met Budweiser dan nog de marktleider in het internationale luxesegment. De onderneming heeft in China 36 brouwerijen, die vorig jaar slechts 57,5 miljoen hectoliter brouwden op een totale capaciteit van ruim 100 miljoen hectoliter. Daarmee is Azië van alle werelddelen de regio waar AB InBev zijn productiecapaciteit het minst benut. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten produceerden de dertien brouwerijen van AB InBev 116 miljoen hectoliter in 2012.

AB InBev, dat met een marktaandeel van 13,4 procent het nummer drie in China is, is niet de enige brouwer met zwakke cijfers. Enkel Heineken koos er resoluut voor enkel premiummerken (Heineken en Tiger) in de markt te plaatsen, en dat met amper drie brouwerijen. Heineken groeide vorig jaar met 27 procent in volume, terwijl de volumes van AB InBev slechts vooruitgingen met 1,9 procent (Budweiser steeg weliswaar “met dubbele cijfers”).

Carlsberg heeft ook al 40 brouwerijen, voor amper 14 miljoen hectoliter. De marktleider SABMiller, in een joint venture met China Resources, brengt het biermerk Snow op de markt. Met ruim 100 miljoen hectoliter is Snow vandaag het meest gedronken bier ter wereld, ook al wordt het enkel verkocht in China. Maar SABMiller gooit volumes op de markt. In het eerste halfjaar van 2012 – van 1 april tot eind september 2011, de laatste rapporteringsperiode met min of meer afzonderlijke cijfers voor China – leed de afdeling Azië een bedrijfsverlies van 7 miljoen dollar. Sinds het volledige boekjaar 2012 (tot eind maart 2012) steekt ook de Australische overname Foster’s in de segmentrapportering van Azië, en het rendabele Foster’s maakt dat de afdeling Azië bij SABMiller winstcijfers haalt.

Wanneer wordt op de Chinese biermarkt eindelijk winst gebrouwen en wanneer verschijnen de nuchtere winstcijfers? Of volgt na het massale volume de kater?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content