AB InBev en Delhaize testen biertransport per spoor uit

13/06/17 om 12:00 - Bijgewerkt om 11:59

Grote verladers zoals AB InBev en Delhaize verkennen het spoor als alternatieve transportvorm. Delhaize heeft de ambitie drie goederentreinen per week te doen rijden tussen Luik en Ninove. Dat houdt jaarlijks 5000 vrachtwagens van de baan.

"Ik wist dat het ooit zover zou komen, maar ik had gedacht dat het sneller zou gaan", zegt Frank Coppens, bestuurder en logistiek manager van Remitrans. Zeven jaar geleden al investeerde het familiale transportbedrijf in de spoorwegterminal aan de rand van de bedrijvenzone in Ninove. "Tien jaar geleden liepen we een groot project mis, omdat de opdrachtgever een spooraansluiting nodig had", vertelt Coppens. "Het goederenspoor lag hier, maar het was niet operationeel. Drie jaar later hebben we een magazijn van 12.000 vierkante meter gebouwd, met loskades aan het spoor. We investeerden 400.000 euro in de vernieuwing van het spoor." Dinsdag werd de eerste goederentrein gelost op de terreinen van de Oost-Vlaamse transporteur, in aanwezigheid van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR), Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en gedeputeerde Geert Versnick (Open Vld), de voorzitter van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Oost-Vlaanderen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Trends Information Services

Onze partners