AB InBev en de hype van de Amerikaanse speciale bieren

06/08/14 om 10:35 - Bijgewerkt om 10:41

De Amerikaanse markt van speciale bieren groeide vorig jaar alweer met meer dan 15 procent. Dat mag wat kosten voor AB InBev, die 22 miljoen dollar neertelde voor de relatief kleine brouwer Blue Point

AB InBev en de hype van de Amerikaanse speciale bieren

© Reuters

Blue Point Brewery is een brouwer van speciale bieren uit Patchogue op Long Island, bij New York. AB InBev sloeg de brouwer, die vorig jaar 68.000 hectoliter brouwde, in de winter aan de haak. De overnameprijs werd onlangs bekendgemaakt met de publicatie van de halfjaarcijfers: 22 miljoen dollar. Per hectoliter is de overname daarmee duurder dan de overname van Anheuser-Busch in 2008. Dat was met 52 miljard dollar nochtans de grootste overname van een producent van consumptiegoederen ooit, betaald in cash.

De prijs per hectoliter voor Blue Point klokte af op 323.529 dollar, terwijl dat voor Anheuser-Busch 275.132 dollar per hectoliter was. Met Anheuser-Busch kocht de wereldbrouwer bovendien de marktleider in de Verenigde Staten, met toen zowat de helft van de markt. Blue Point bezit slechts kruimels: een schamele 0,025 procent marktaandeel.

Groeimarkt

Een bedrijf is dus waard wat de zot ervoor betaalt? Wellicht is het niet zo eenvoudig. Want de markt van de speciale bieren groeit sterk in de Verenigde Staten, terwijl de algemene biermarkt erop achteruitgaat. Vorig jaar daalde die met twee procent, terwijl de speciale bieren met 15,5 procent klommen. Ze bemachtigden daarmee een marktaandeel van 7,5 procent, goed voor bijna 18 miljoen hectoliter.

AB InBev legt sinds de overname van Anheuser-Busch sterk de focus op die groeimarkt van speciale bieren (naast de groei met internationale importbieren, zoals Stella Artois). Shock Top is het eigen filiaal van speciale bieren. In 2011 kwam daar Goose Island bovenop, een brouwer van speciale bieren uit Chicago. Die zag zijn volume sindsdien spectaculair groeien, van 175.500, naar bijna 400.000 hectoliter vorig jaar. De brouwerij draait op volle toeren, AB InBev laat de Goose Island-bieren ook elders brouwen.

Nog een klimmer is Craft Brew Alliance (een volume van bijna 900.000 hectoliter). AB InBev is daar met 32 procent alweer de grootste aandeelhouder en sloot een nationaal verdeelakkoord met de brouwer uit het noordwesten van de Verenigde Staten. Craft Brew Alliance heeft vrij kleine winstmarges, maar dat komt onder meer omdat het duur betaalt voor de verdeelakkoorden met AB InBev.

Met de overname voor Blue Point voor 22 miljoen dollar versterkt de wereldbrouwer dus weer zijn marktpositie in het segment van de speciale bieren. Dat wordt ongetwijfeld vervolgd. De Verenigde Staten telde vorig jaar 3700 artisanale brouwers. Een stijgende tendens, want in 2012 waren het er 2300.

Lees meer over:

Onze partners