“Aanval op Gaza-scheepskonvooi is ook rampzalig voor Israëlische ondernemingen”

© belga

“Even leek er een detente te ontstaan, de voorbije maanden, maar de aanval op het scheepskonvooi richting Gaza, is – naast een dramatische zaak voor de slachtoffers – ook een ramp voor het bedrijfsleven”, zegt Eyal Saban, vice-president van Unitronics in een gesprek met Trends op de hoofdzetel aan de luchthaven Ben Goerion.

“Ondernemers hoeven niet per se om politieke redenen voorstander te zijn van een snelle vredesoplossing met de Palestijnen, zoals ikzelf, om te pleiten voor een voorzichtige aanpak in The Conflict. Een escalatie is sowieso een slechte zaak. De rest van de wereld moet immers weten dat Israel meer is dan een strijdperk. Hier werken en leven mensen, weet je. En ik spreek me in afwachting van meer feiten niet uit over de grond van dit maritieme conflict.”

Unitronics is een op Euronext en in Tel Aviv genoteerd technologiebedrijf, waarin vooral individuele Belgische beleggers participeren. Saban: “Het is echt geen pretje om altijd uit te moeten leggen dat er in se geen probleem is met de Israëlische economie. En dan valt dit uit de lucht. Ons land zou in staat moeten zijn om eindelijk als een normale economische natie naar buiten te treden.”

Dat is net de taak van de diplomaat Ido Aharoni, hoofd van het Brand Managament Team van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Jeruzalem in een gesprek met de redactie. “Het merk ‘Israel’ staat voor het conflict met de Palestijnen. Terwijl ons land heel wat meer te bieden heeft. We werken eraan, los van de officiële kanalen.”

Is het louter toeval dat het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken een PR-offensief op gang brengt richting Europese decision makers? Volgens de krant Haaretz vertrokken verleden week “dringende” telegrammen naar de ambassades van de Europese lidstaten “om een lijst te maken van Europese personaliteiten met invloed”. Via telefoonnummers, post- en e-mailadressen van zo’n 30 regeringsleiders, hun medewerkers, parlementairen, vertegenwoordigers van belangenorganisaties en journalisten zou een lobbycampagne worden opgezet om de publieke opinie vatbaar te maken voor de Israëlische standpunten.

Als de Israëlische ambassadeur spreekt van een Palestijnse uitlokking van geweld, zijn de Europeanen onmiddellijk wantrouwig, zo citeert de krant een diplomaat. “Als zo’n standpunt wordt verkondigd door iemand zonder officiële banden met Israel, is dat waarschijnlijk meer efficiënt.”

H.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content