87seconds overgenomen door Franse sectorgenoot: ‘Datawords is de beste partner’

© .
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Datawords neemt 87seconds over. De onlinevideoproducent werd vorig jaar nog gelauwerd als een van de snelst groeiende techbedrijven in ons land.

Het Franse Datawords koopt 100 procent van de aandelen van de Belgische onlinevideoproducent 87seconds. Datawords, dat in 2000 werd opgericht in Parijs, is gespecialiseerd in meertalige onlinereclame en marketing, en het past internationale digitale campagnes aan de lokale cultuur en taal aan. De oprichters, Thibaut Dehem en Philip Swinnen, en de countrymanagers Maarten van der Weijden (Nederland) en Violaine Mouchet (Frankrijk) blijven op post en worden aandeelhouder van Datawords. Het bedrijf behoudt zijn autonomie.

87seconds komt terecht in een groep die 500 medewerkers telt. Na de overname heeft Datawords een geconsolideerde omzet van meer dan 70 miljoen dollar. 87seconds, dat is vernoemd naar de ideale lengte van een onlinefilmpje, produceert onlinevideo’s voor marketingcampagnes en stond vorig jaar nog op de tweede plaats in de Deloitte Fast50-ranking van de snelst groeiende techbedrijven, met een omzetstijging van 1331 procent in vijf jaar. Vorig jaar draaide het een omzet van bijna 5 miljoen euro. Dit jaar wil het 10 miljoen euro halen.

Breder aanbod

87seconds heeft sinds zijn oprichting in 2012 nooit een durfkapitaal opgehaald. Een kapitaalronde in plaats van een overname had dus ook gekund. “We hebben over verschillende opties nagedacht”, zegt managing director Philip Swinnen van 87seconds, die geen verdere financiële details over de overname mag meedelen. “Sinds de oprichting hebben we mooi organisch kunnen groeien en financieel waren we ook attractief. Vorig jaar werd duidelijk dat we ons moesten klaarmaken voor de volgende stap. Met Datawords hebben we de beste partner gevonden om 87seconds snel internationaal verder te laten groeien en ons aanbod te verbreden.”

“Datawords heeft in januari ook Vanksen (een van oorsprong Luxemburgs bedrijf, nvdr) overgenomen. De expertise van Datawords in onlinemarketing is complementair met de onze”, gaat Swinnen verder. “Dankzij Vanksen en de andere afdelingen van Datawords kunnen we campagnes van bedrijven op alle domeinen ondersteunen. Zo hebben we ook expertise in sociale media en strategisch advies. Binnen de groep worden wij de video-experts. Video heeft nog altijd veel potentieel in onlinemarketing. 87seconds staat bijvoorbeeld sterk bij de luxemerken. Nu merken we een versnelling op de markt. Steeds meer bedrijven denken aan onlinevideo in hun marketingstrategie. Bovendien gaan grote bedrijven ook meer werken met internationale campagnes, die ze dan wel willen aanpassen aan de lokale cultuur.”

One-shotvideo’s

De overname biedt 87seconds ook de kans beter toegang te krijgen tot grotere klanten, want Datawords heeft een uitgebreide portfolio. “We waren al een tijdje weg van de one-shotvideo’s”, zegt Swinnen. “Nu gaan we gemakkelijker binnen geraken bij andere klanten, met een grotere kans op langlopende campagnes. Maar daar evolueerden we al naartoe, doordat het belang van onlinevideo toeneemt. We gaan in de eerste plaats veel van elkaar leren. Daarnaast is er een potentieel voor sales en is er nog andere synergie mogelijk. Zo komen de Belgische medewerkers van Vanksen binnenkort naar ons kantoor in Brussel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content