75.000 banen kunnen sneuvelen in West-Europese auto-industrie

© Belga

De automobielsector in Europa zal de volgende jaren met een massaal banenverlies moeten afrekenen. De verhuis naar lagelonenlanden en het afnemende productievolume.

Bij de autotoeleveranciers in West-Europa, waar circa 750.000 mensen werken, kan in de komende drie tot vier jaar een op de tien banen verdwijnen. Dat staat in een studie van het adviesbureau Roland Berger, waarover de gespecialiseerde website Automobilwoche bericht.

“De oorzaken van de dreigende golf van ontslagen zijn het lage

productievolume van auto’s in Europa, productieverbeteringen bij de toeleveranciers en de toenemende verplaatsing van productiecapaciteit naar lageloonlanden”, aldus Marcus Berret, de automobielexpert van Roland Berger.

Jobs sneuvelen op alle niveausHet adviesbureau ziet bij de toeleveranciers een overcapaciteit van acht tot tien procent. Die kan de komende jaren oplopen tot vijftien procent als de ondernemingen geen adequate maatregelen nemen. Er staan niet alleen banen op de tocht bij de productieonderdelen van de toeleveranciers, maar ook op het departement onderzoek en ontwikkeling en bij de administratie, luidt het nog.

De toestand bij toeleveranciers hangt nauw samen met wijzigingen in de autofabrieken waar ze aan leveren. Zo berekende de Universiteit van Hasselt dat bij de aangekondigde sluiting van Ford in Genk niet alleen de 4.337 directe jobs zullen verdwijnen, maar nog eens 5.927 banen bijkomend zullen verdwijnen bij toeleveranciers in heel Vlaanderen. (Belga/EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content